Cestná doprava

Úsek D1 Fričovce – Svinia chce stavať desať záujemcov

V tendri na dodanie projektu a výstavbu úseku diaľnice D1 Fričovce – Svinia otvorili desať ponúk.

Najnižšiu cenu navrhla skupina firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, s.r.o., a to okolo 100 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to viac ako dvakrát menej oproti predpokladanej cene. Naprojektovať a postaviť vyše 11-kilometrový úsek diaľnice D1 pri Prešove Fričovce – Svinia chce desať uchádzačov. Toľko ponúk sa v pondelok otváralo v Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS).

Najnižšiu cenu podľa informácií agentúry SITA navrhla skupina firiem Hant BA DS, a.s. z Považskej Bystrice a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. vo výške 99,949 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky 213,19 mil. eur je to menej o 53,1 % alebo o 113,24 mil. eur. Nasleduje združenie v zložení Doprastav, a.s. a Strabag, s. r.o. s ponukou 114,59 mil. eur. Spoločnosť Eurovia SK, a.s. Košice chce diaľnicu naprojektovať a postaviť za 116,492 mil. eur. Skupina vedená českou firmou Imos Brno, a.s. navrhla najvyššiu z desiatich ponúk, a to 152,418 mil. eur.

NDS v nasledujúcich týždňoch vyhodnotí ponuky uchádzačov, či spĺňajú podmienky účasti a určí víťaza tendra. Pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk diaľničiari posunuli z 27. júna o dva týždne na žiadosť stavebných firiem. Tie sa totiž ešte zaujímali o vysvetlenie súťažných podmienok. Tender bol vyhlásený začiatkom apríla s tým, že práce na diaľnici začnú v septembri tohto roku a budú trvať viac ako tri roky do konca roka 2014. Dodržanie termínov bude závisieť od prípadných námietok uchádzačov voči vyhodnoteniu a priebehu tendra. 

Diaľnica Fričovce – Svinia má byť financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Pôvodne mala byť postavená v rámci prvého balíka PPP, ten však minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani v lete zastavil pre nevýhodné finančné podmienky pre štát. V tendri sa mohli zúčastniť uchádzači, ktorí uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej najmenej 50 mil. eur bez DPH. Na diaľnici bude postavených 16 mostov, z toho 15 priamo na diaľnici a jeden nad ňou. Na plánovanú diaľnicu zo západu nadväzuje 14-kilometrový úsek Beharovce – Fričovce, vrátane 5 kilometrov dlhého tunela Branisko, a z východu zas 8-kilometrový úsek Svinia – Prešov, západ. 

Tender na výstavbu diaľnice Fričovce – Svinia sa uskutočňuje prvý raz na základe Žltej knihy Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čo znamená, že budúci zhotoviteľ diaľnicu nielen postaví, ale aj naprojektuje. Pri tomto postupe zhotoviteľ stavby preberie riziká a popri projekte realizácie stavby zabezpečí aj vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie. Platby budú zabezpečené podľa postupu prác a nie na základe výkazu výmer, ako je to pri využití Červenej knihy. Výhodou Žltej knihy je aj možná flexibilita technického riešenia stavby. 

NDS neposkytla žiadne informácie o otváraní ponúk v spomínanom tendri. NDS sa odvolala na zákon o verejnom obstarávaní s tým, že členovia hodnotiacej komisie nesmú poskytovať informácie o obsahu ponúk počas vyhodnocovania ponúk.
 

Prečítajte si aj

Back to top button