Cestná doprava

Talent dvadsiatky

Mechanizácia rôznych úkonov na cestách prináša štvorkolesovú novinku Unimog U20. Táto novinka je schopná niesť rôzne nadstavby a zabezpečiť služby na i popri cestách.
Na prehliadku takýchto užitočných asistentov sme sa vybrali do Demänovskej doliny. V šíku predvádzaných vozidiel sa predstavili vozidlá zamerané na techniku zimnej údržby ciest, ako aj na prácu spojenú so zeleňou, údržbou drevín a krajiny.
 
Výsostný znak
Mercesdes-Benz Unimog U 20 je akoby stvorený na použitie v malých a stredných obciach, ale aj v podnikoch zameraných na údržbu zelene. Dokumentoval to aj na spomenutej jednodňovej akcii, na ktorej sme nemohli absentovať. Najmenší z rodokmeňa Unimog je všestranným talentom, vystrojený pohonom všetkých kolies a jednoduchým obutím aj na zadnej náprave. Okrem toho disponuje zapínateľnými uzávierkami diferenciálu, portálovými nápravami, vinutými pružinami, vývodovými hriadeľmi, vedľajšími pohonmi a výkonnou hydraulikou. Z tohto technologického zázemia vyplýva možnosť jeho univerzálneho nasadenia vo funkcii nosiča náradia.
Pohonným agregátom je štvorvalcový motor radu 904 LA s maximálnym výkonom 110 kW (150 k). Celková prípustná hmotnosť U20 sa pohybuje medzi 7,5 až 8,5 tony. Veľká obratnosť spočíva v skrátení rázvoru na 2700 milimetrov. Kabína je celooceľová, do štýlového vzhľadu vozidla patrí úložná schránka za kabínou. U20 je prvý model Unimog vyhotovený ako trambus, s kabínou priamo nad motorom.
Voliteľné vystrojenie kompletizuje dvojokruhová komunálna hydraulika, prevodovka vývodového hriadeľa vpredu, vedľajší pohon z prevodovky a čelná montážna doska. Na vozidlo možno teda pripojiť množstvo prídavného zariadenia. Osemstupňová prevodovka umožňuje dosiahnuť pri nominálnych otáčkach rýchlosti 1,1 až 90 km/h.
 
Pracovitý špecialista
Označenie Unimog je nemeckou skratkou označenia „univerzálny mobilný nosič náradia“. Vyrába sa v závode Wörth, čo je mesto s najväčšou výrobou nákladných automobilov v Európe. Zamestnáva 750 pracovníkov, ktorí ročne vyrobia 2000 vozidiel Unimog Mercedes-Benz a 1000 vozidiel  Mercedes-Benz Econic. Mercedes-Benz Unimog sa využíva v oblastiach s veľmi odlišnými a špecifickými požiadavkami. Medzi produkty patrí nový U 20, nosiče náradia U 300, U 400, U 500 a podvozky vysokopriechodných radov U 3000, U 4000 a U 5000. Unimogy sa osvedčili pri zdolávaní lesných požiarov, výsadbe stromov, pri hĺbení priekop, vŕtaní dier do zeme, prácach na koľajniciach či záchranných zásahoch v neschodnom teréne.
 
Malá prehliadka
Ako prvý sa predstavil variant s kabínou s tromi sedadlami a sklápacou korbou s rozmermi 2200 x 2050 mm. Podvozok je vybavený portálovými nápravami, vinutými pružinami, kotúčovými brzdami, uzávierkou medzinápravového a dvoch nápravových diferenciálov. Vpredu je vývodový hriadeľ, okrem toho je k dispozícii vedľajší pohon prevodovky N16 a predný pohon motora N08 s vývodovým hriadeľom.
Na báze Unimogu U20 vznikli aj ďalší dvaja pomocníci – prvým bol zhŕňač so snehovým pluhom a posýpač, druhá verzia mala vpredu kosačku. Do zimy bola vystrojená aj verzia U300. Do snehových závejov sa pokojne môže pustiť U500 s nainštalovanou frézou. Krátku prehliadku končíme s verziou U400, bočnou kosačkou a prednou rezačkou pňov. Samozrejme, vozidlá U20 a iné sú vybavené nadstavbovými zariadeniami renomovaných firiem, ako sú napríklad Mulag, Schmidt, Ducker, Epoke, Assaloni, Kobit, atď.

Prečítajte si aj

Back to top button