Cestná doprava

Systém monitorovania tlaku v pneumatikách by mal byť povinnou výbavou

Podľa požiadavky Európskej komisie by sa systémy monitorovania tlaku v pneumatikách mali stať povinnou výbavou všetkých nových modelov automobilov v roku 2012. Týmto nariadením chce Komisia prispieť nielen k podpore environmentálnej ochrany, ale aj k zníženiu počtu dopravných nehôd spôsobených defektmi pneumatík.

Týmto návrhom plní Európska komisia požiadavky automobilových klubov a automobilových expertov. Alexander Lührs, hovorca vedúceho európskeho výrobcu pneumatík, spoločnosti Continental, zdôrazňuje veľký prínos využívania týchto systémov pre bezpečnosť: "Prasknutie pneumatiky predstavuje pre účastníkov cestnej dopravy vážne riziko, zvlášť ak k nemu dôjde počas jazdy vysokou rýchlosťou," objasňuje problém. "Ak vodič stráca kontrolu nad svojím automobilom, bezprostredne sa do vážneho ohrozenia dostáva aj množstvo ďalších ľudí na ceste."
"Približne 90 % všetkých defektov pneumatík je spôsobených pomalým úbytkom tlaku v pneumatikách," upozorňuje. Príčinou môže byť malá trhlina spôsobená skrutkou, hrotom alebo chybným ventilom. Ak presný merací systém včas upozorní vodiča alebo vodičku, môžu v pneumatike nastaviť správny tlak alebo ju v prípade potreby nahradiť novou. Jedno z troch áut na nemeckých cestách jazdí s podhustenými pneumatikami, uvádza Lührs. Ak by mali všetky automobily správne nahustené pneumatiky, len v samotnej Európe by tak bolo možné dosiahnuť zníženie automobilových prevádzkových nákladov o 3,4 miliardy eur ročne. Nesprávny tlak v pneumatike spôsobuje veľké zvýšenie valivého odporu, ktoré ďalej vedie k zbytočnej spotrebe paliva a nadmernému uvoľňovaniu CO2 do atmosféry. Brzdná dráha je tiež dlhšia. Špecialisti pre údržbu podvozkov a pneumatík zdôrazňujú potrebu čo najvčasnejšieho upozorňovania na podhustenie pneumatík v záujme zvýšenia bezpečnosti automobilov a minimalizácie počtu defektov pneumatík.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button