Štvorramennú mimoúrovňovú križovatku v Poprade stavbári nazvali Srdiečko
Poetickým názvom Srdiečko nazvali stavbári štvorramennú mimoúrovňovú križovatku v západnej časti Popradu, ktorú vodiči začnú využívať od najbližšieho víkendu. Mostný objekt sprejazdnia spolu s časťou diaľničného ťahu Mengusovce-Jánovce s dĺžkou 17,85 kilometra (km) v piatok 5. decembra popoludní. Slávnostné odovzdanie stavby organizuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Poetickým názvom Srdiečko nazvali stavbári štvorramennú mimoúrovňovú križovatku v západnej časti Popradu, ktorú vodiči začnú využívať od najbližšieho víkendu. Mostný objekt sprejazdnia spolu s časťou diaľničného ťahu Mengusovce-Jánovce s dĺžkou 17,85 kilometra (km) v piatok 5. decembra popoludní. Slávnostné odovzdanie stavby organizuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Križovatku postavili košické Inžinierske stavby (IS) za vyše 28 mesiacov – od konca júna 2006 do začiatku novembra 2008 – a stála viac ako 145 miliónov Sk (4,81 milióna eur). Hoci oficiálne je súčasťou úseku, ktorý začnú vodiči využívať až v lete 2009, jej spustenie je nevyhnutné pre plynulú prevádzku diaľničného obchvatu Popradu. Hlavná vetva, smerujúca zo severu na juh a premosťujúca diaľnicu D1, cestu I/18 a železnicu, meria 326 metrov (m). Vetvy vjazdu na diaľnicu a výjazdu z nej majú dĺžku 109 m. Dielo naprojektoval Tibor Michalka s kolektívom z bratislavskej firmy Alfa 04. "Ide o technologicky najnáročnejší most na našej časti ťahu Mengusovce-Jánovce. Mostné piliere majú netypický elipsovitý pôdorys a lievikový tvar. Výnimkou je centrálny stĺp s pôdorysom kruhu, ktorý podopiera tzv. srdce mosta. Odtiaľ teda názov Srdiečko," priblížil detaily manažér stavby Peter Lehotský-Mikuš z IS. So srdcom mosta sa spája ďalšia zaujímavosť – až 1410 kubických metrov (m3) betónovej zmesi doň zabudovali stavbári v auguste 2007 približne za 36 hodín. Išlo o najdlhšiu nepretržitú betonáž v IS minimálne za posledné desaťročie. Po budúcoročnom kompletnom sprejazdnení D1 Mengusovce–Jánovce sa severný ťah diaľnice predĺži od Ivachnovej bez prerušenia až po Jánovce na vyše 83 km. Križovatka Poprad-západ bude slúžiť na odbočovanie z diaľnice do Popradu a na letisko a opačne. V najbližších dňoch a mesiacoch dočasnej prevádzky sa teda očakáva na moste vyššia intenzita dopravy než po úplnom sprejazdnení podtatranskej diaľnice.
zdroj: TASR, foto: internet