Cestná doprava

Slovenský startup AgeVolt spolupracuje s ABB

Výrobca inovatívneho nabíjacieho systému a nabíjacích staníc pre elektromobily AgeVolt a technologická spoločnosť ABB oznámili uzavretie významnej spolupráce. Riešenia energy manage-ment systému od AgeVoltu budú integrované do nabíjacích staníc spoločnosti ABB.

AgeVolt a ABB tak vstupujú do užšieho partnerstva, kde vďaka energy management systému od slovenského startupu dokážu zákazníci osádzať na svoje existujúce parkovacie miesta elektrické prípojky nabíjacej stanice ABB a majú istotu, že nedôjde k prekročeniu rezervovanej kapacity ich ističa.

Na aktuálnu elektrickú prípojku si môžu založiť ľubovoľný počet nabíjacích staníc v ľubovoľnom výkone. Energy management systém od AgeVoltu sa postará o prerozdelenie aktuálne dostupného výkonu budovy pre nabíjanie elektromobilov v aktuálnom čase. Vždy sa využije 100 % aktuálnej voľnej kapacity budovy.

Systém na rozdiel od iných pracuje lokálne a nie je závislý od internetového pripojenia ani od cloudu tretej strany. Zákazníci si kupujú priamo hardvér, ktorý si môžu manažovať, a nastavovať dané maximá na elektrickej prípojke, ktorú majú. Toto riešenie im šetrí značné náklady.

„S naším systémom sa mesačné náklady nijakým spôsobom nezvýšia, majiteľ neplatí žiadne licenčné poplatky ani rezervovanú kapacitu, osadí si ľubovoľné množstvo nabíjacích staníc spolu s energymanažmentom a jednou centrálnou jednotkou, ktorá lokálne riadi výkon staníc voči budove, a môže ich takto používať bez internetu a nezávisle od nejakého iného charge point operátora,“ vysvetľuje zakladateľ startupu AgeVolt Ján Zuštiak.

Airbnb v nabíjačkách

Ďalšia výhoda integrácie ABB nabíjačiek so systémom od startupu AgeVolt spočíva v možnosti automatického zdieľania nabíjacích staníc s verejnosťou. „AgeVolt portál sme vytvorili s cieľom, aby majitelia parkovacích miest a elektrických prípojok mohli zdieľať svoje stanice s verejnosťou v čase, keď sami chcú. Svojim známym môžu dať lepšiu cenu za zdieľanie ako ostatným záujemcom. Každý majiteľ si môže povedať, kedy tie nabíjacie stanice využíva pre seba a kedy pre verejnosť. Niektoré stanice môžu byť verejné celý deň, niektoré v daný čas, je to všetko na ich majiteľovi,“ približuje Ján Zuštiak.

Zakladateľ spoločnosti AgeVolt Ján Zuštiak

Zákazníci si vďaka jednoduchému programu dokážu vypočítať, aký priemerný dojazd a na akom počte nabíjacích staníc vedia denne na danej elektrickej prípojke poskytnúť. Ak by daný majiteľ chcel zvýšiť denný dojazd, požiada o zvýšenie nominálnej hodnoty ističa a kapacity.

„Ide nám o to, aby sa z nabíjania nerobil primárny biznis istých spoločností. Aktuálne je celý svet ťahaný smerom, že sú tu nejaké CPO (charging point operator), a to je jediná cesta, ako riešiť nabíjanie, že tu musí byť niekto, kto nám nabíjanie sprostredkúva, nejaký majiteľ nabíjacej stanice. Podľa nás svet môže byť jednoduchší a každý majiteľ elektrickej prípojky ju môže zdieľať ďalej. Z nabíjania vie skôr urobiť službu, nie biznis,“ hovorí Ján Zuštiak.

Volí si sám zákazník

Na nabíjačkách ABB aj AgeVolt prebiehajú všetky základné funkcie lokálne. „Ak si od nás zákazník kúpi energy management systém a vytvorí si prvú vrstvu, nabíjať svoje autá môže nielen on, ale aj ľudia, ktorí sú mu blízki, napríklad susedia alebo rezidenti, a to pomocou RFID karty a bez toho, aby boli nabíjačky pripojené k inej službe alebo portálu, za ktorý by museli platiť. Celá táto infraštruktúra je funkčná okamžite, bez pripojenia. Bavíme sa o cene do 1 000 eur za vybudovanie jedného parkovacieho miesta pri klasickej 22 kW nabíjacej stanici. Následne cena stúpa pri rýchlonabíjacích staniciach. Tam si treba určiť, čo je pre koho výhodné a čo potrebuje. Podľa nás sú 22 kW stanice vhodné tam, kde človek potrebuje len dobiť denný dojazd a stojí tam minimálne pol hodiny,“ hovorí Ján Zuštiak.

Rýchlonabíjacie stanice majú podľa neho efekt pri 10- až 15-minútovom státí a sú vhodné najmä na dobitie plnej baterky. „Každé umiestnenie nabíjacej stanice má svoje špecifiká, niektoré v mestskej časti sú skôr tie pomalšie a ľudia dobíjajú každý deň denný dojazd, ale sú miesta výhradne pre dlhší dojazd, napríklad čerpacie stanice, odpočívadlá pri diaľniciach a pod. Tento výkon by mal byť regulovaný na základe lokálnych potrieb a možností,“ hovorí zakladateľ úspešného slovenského startupu.

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button