Cestná doprava

Projekty PPP sú finančnou krízou zasiahnuté významným spôsobom

Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), prostredníctvom ktorých plánuje vláda SR postaviť na Slovensku približne 150 kilometrov diaľnic, zasiahla globálna finančná kríza významným spôsobom. Potvrdzuje to Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.

"Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum. Nedostatok likvidity na strane bánk má oveľa väčší dopad na rozhodovanie bánk ako kvalita projektov či bonita a rating SR," konštatuje ministerstvo v informácii o vplyve nepriaznivej situácie na finančných trhoch na realizáciu PPP projektov, ktorá sa v súčasnosti nachádza medzi materiálmi zatiaľ nezaradenými na rokovanie vládneho kabinetu. MDPT však dodáva, že vyvíja snahu, aby sa v maximálnej možnej miere sprístupnilo financovanie týchto projektov Európskej investičnej banke (EIB) a Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBOR). "A súčasne, aby EIB a EBOR v čo najväčšej miere participovali na financovaní PPP projektov, pretože práve účasť týchto multilaterálnych inštitúcií by bola významným prvkom vytvárania dôvery v celkovú financovateľnosť PPP projektov," dodáva rezort dopravy. Najvýznamnejším faktorom pri realizácii slovenských PPP projektov je podľa informácie doviesť do úspešného konca prvý pokus o PPP projekty – rýchlostnú cestu R1, a to tak, aby si nekonkuroval s ďalšími slovenskými PPP projektmi. "Toto je zlomový bod, ktorým sa SR môže etablovať na mape PPP projektov v rámci Európskej únie a súčasne sa na trhu určí veľkosť financovania rizika tohto projektu," vysvetľuje ministerstvo. Podľa súčasných informácií z finančných trhov by financovanie pre rýchlostnú cestu R1 malo byť dosiahnuteľné, dodáva.
V prípade úsekov diaľnice D1 ministerstvá dopravy a financií spolupracujú za účelom získania participácie EBOR a EIB do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov. "V každom prípade však existuje riziko, že ani takáto účasť nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov vzhľadom na ich veľkosť a aktuálnu situáciu na finančných trhoch," pripúšťa predkladateľ. Podľa neho je nutné podotknúť, že výhľad bánk na budúcnosť financovania 1. a 3. balíka PPP projektov v roku 2009 sa za ostatné týždne nezmenil k lepšiemu. "MDPT SR však naďalej vyvíja úsilie na získanie participácie multilaterálnych inštitúcií na financovaní všetkých troch balíkov PPP projektov," uzatvára informácia. Prostredníctvom PPP projektov by sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry a náklady by mali predstavovať 4,17 miliardy eur (125,7 miliardy Sk). Vláda SR rozdelila úseky do troch balíkov. Tzv. prvý balík zahŕňa úseky diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a úsek Fričovce – Svinia. Druhý balík úsekov realizovaných formou projektov PPP predstavuje úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. V treťom balíku je obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button