Cestná doprava

Podnikatelia žiadajú dokončiť cesty spájajúce Slovensko, Česko a Poľsko

Urýchliť dokončenie európskeho koridoru VI. – diaľnice D3 a rýchlostných ciest spájajúcich Slovensko, Poľsko a Českú republiku žiadajú v deklarácii účastníci medzinárodnej konferencie.

Konferencia s názvom Zvýšenie konkurencieschopnosti cez rozvoj cezhraničnej cestnej infraštruktúry medzi Slovenskom a Poľskom, sa dnes uskutočnila v Žiline. Veľvyslanec Poľskej republiky v Slovenskej republike (SR) Andrzej Krawczyk pripomenul, že prvý dátum dostavby prepojenia s Poľskom bol stanovený na rok 2004.

„V roku 2011 to stále nie je dostavané. Na poľskej strane to máme na 80 percent a všetko vyzerá tak, že počas dvoch rokov to bude úplne dokončené. Na slovenskej strane ešte nie je zrušený termín 2014, ale vyzerá, že nebude dodržaný. Na úseku Čadca – Skalité – Zwardoň skutočne nejde o 15 kilometrov a dopravu pre okolitých 10 obcí. Ide o časť ťahu Škandinávia – Rakúsko – Balkán a severné Taliansko. Myslím si, že to nepreženiem, keď poviem, že je to úsilie o tvár dopravnej mapy Európy,“ skonštatoval Krawczyk.

Podľa riaditeľa Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Regionálnej komory (RK) Žilina Jána Mišuru sa na slovenskej strane medzinárodného európskeho koridoru VI. a diaľnice D3 od roku 1999 nezačal financovať žiaden nový úsek. „Dokončený je tunel okolo Čadce a 3,5 km úsek od poľskej hranice po Skalité, ktorý sa po desiatich rokoch nevyužíva a končí v lese. Analytickými prepočtami sme zistili, že úseky Bratislava – Varšava a Žilina – poľská hranica by pre Slovensko prinášali ročne 110 miliónov eur. Takže teraz je to od roku 2005, kedy mala byť dokončená diaľnica, strata stovky miliónov eur,“ uviedol Mišura.

Predseda predstavenstva SOPK RK Žilina Dušan Haluška upozornil, že česká strana by mala dobudovať prepojenie po hranicu so Slovenskom do roku 2013 a poľská strana do konca roku 2014. „Z nášho pohľadu práve Slovensko zaostáva, aj keď sme mali v minulosti náskok, čo nás veľmi mrzí. Mesto Žilina vnímame ako medzinárodnú križovatku všetkých ciest, či je to železničná, letecká, cestná. Ako región, ktorý má obrovský potenciál budúceho rozvoja. A tento potenciál je podmienený tým, že budú dobudované diaľnice a cesty Žilina – Košice, ale zvlášť severný ťah – česká hranica, poľská hranica,“ dodal Haluška.
 

Prečítajte si aj

Back to top button