Objem prepravených osôb za obdobie rokov 1995 až 2006 sa výrazne nezmenil, podstatne sa však zmenila jeho štruktúra. Najväčší pokles prepravených osôb zaznamenala verejná osobná železničná doprava, a to o 47 % a verejná osobná autobusová doprava takmer o 43 %.
Zatiaľ čo v roku 1995 mala verejná doprava 50-% podiel na celkom prepravených osobách, v roku 2006 to bolo 33 %. Podiel individuálnej automobilovej dopravy sa v tomto období zvýšil na 67 %. Uvádza to Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v materiáli Rozvoj verejnej osobnej dopravy pred dopravou individuálnou, ktorý sa nachádza v pripomienkovom konaní.
"Nárast individuálnej automobilovej dopravy má nepriaznivý vplyv na životné prostredie, bezpečnosť a spôsobuje zápchy, ktoré zvyšujú náklady na dopravu," konštatuje rezort dopravy a dodáva, že prednosťou verejnej dopravy je nižšia produkcia emisií, príspevok k rovnomernému regionálnemu rozvoju, potreba menšieho priestoru na parkovanie a tento druh dopravy zaznamenáva tiež nižšiu nehodovosť. V budúcnosti bude podľa MDPT potrebné zatraktívniť verejnú dopravu ako prostriedok na zaistenie mobility osôb a vytvoriť podmienky na zvýšenie konkurencieschopnosti verejnej voči individuálnej doprave. V tejto oblasti navrhuje MDPT rezortu financií legálne upraviť možnosť spoplatniť parkovanie a prístup do centier v zákone o miestnych poplatkoch a zaviesť mýtny systém na vybranej cestnej infraštruktúre aj pre vozidlá individuálnej automobilovej prepravy.
V rámci akčného plánu navrhuje ministerstvo zamerať sa na modernizáciu infraštruktúry verejnej dopravy, podporu jej prevádzkovania a obnovu vozidlových parkov.
Zdroj: TASR