Cestná doprava

Počiatek: Kto dnes povie termín dokončenia diaľnice do Košíc, vymýšľa si

Termín dokončenia diaľnice D1 do Košíc si nový minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) povedať netrúfa. Každý, kto by sa o to teraz pokúsil, si podľa neho vymýšľa. Diaľnice chce stavať najmä z eurofondov a plánuje pokračovať v ozdravovaní železničných firiem aj vrátane prepúšťania železničiarov. Šéf rezortu dopravy to uviedol v rozhovore pre TASR.

Budete prehodnocovať Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý zostavil bývalý minister Ján Figeľ (KDH)?
Prehodnotiť ho určite treba. Je jasné, že je už neaktuálny. Nemôžeme používať neaktuálny plán výstavby.

V čom je neaktuálny?
V termínoch. Došlo k posunom pri väčšine úsekov a termíny, ktoré v ňom sú, sú už absolútne neaktuálne. Treba ich zaktualizovať a zreálniť. Na základe neho budeme neskôr vedieť prispôsobiť aj plán financovania výstavby diaľnic. Bohužiaľ, lámu sa nám v tomto volebnom období roky starého a nového programového obdobia pre eurofondy, a tie majú na to zásadný vplyv. 

Kedy program zaktualizujete?
Už na tom pracujú odborné sekcie. Odhadli, že do konca mája sa s tým vysporiadajú. Samozrejme, program výstavby nie je statická vec, je dynamický. Bude sa meniť v podstate na mesačnej báze, pretože niektoré problémy sa vyriešia, nové pribudnú. Teraz chceme urobiť veľkú aktualizáciu s tým, že pomenujeme najrizikovejšie úseky. 

Ku ktorým najvážnejším zmenám a posunom v pláne výstavby diaľnic ste už dospeli?
Nebudem predbiehať, ale veľmi kritický je úsek medzi Turanmi a Hubovovou. Je obmotaný samými otáznikmi. A keď mi niekto kladie štandardnú otázku, dokedy bude prepojená Bratislava s Košicami, mám na to jednoduchú odpoveď: Povedzte mi, ako dopadne úsek Turany- Hubová, a ja vám odpoviem. Pretože ten je najkritickejší z celého diaľničného prepojenia na východ.

Nemal by byť najkritickejší úsek s tunelom Višňové pri Žiline? Jeho výstavba má trvať približne 5,5 roka. Úsek Turany – Hubová je možné postaviť za tri a pol roka…
Ale otázka je, kedy sa začne stavať a ako sa bude stavať.

V lete tohto roku by k nemu mala dať Európska komisia vyjadrenie, na ktoré sa čaká už niekoľko rokov a týka sa jeho vplyvu na životné prostredie…
A čo ak dajú definitívne stanovisko, že sa to takto stavať nebude dať?
      
V tom prípade budete musieť zmeniť trasu diaľnice…
A to trvá niekoľko rokov. Tunelové úseky nie sú najväčší problém. Pri nich je zložitá výstavba, ktorá bude trvať dlhšie ako pri ľahšom úseku. A musí sa domyslieť ich financovanie. Iný veľký otáznik tam nie je, okrem stavebných. Ale úsek s tunelom Višňové je veľmi dobre zmapovaný, bol pripravovaný dlhodobo. Preto je tam menej neznámych, ako inde. Oveľa zložitejší je tak úsek Turany – Hubová práve preto, že na ňom nie je ukončené environmentálne doposudzovanie, ktoré je najväčším otáznikom. A následne ovplyvní aj schému samotnej realizácie. Aké kompenzačné opatrenia sa budú musieť realizovať, či ako citlivo sa bude musieť pristupovať k stavbe z pohľadu životného prostredia. Možno to nebude úsek, ktorého výstavba bude trvať tri a pol roka, ale možno až päť a pol roka.

Takže rok, kedy bude dokončená diaľnica do Košíc, povedať nechcete?
Sofistikovanejší odhad budeme mať naozaj až v lete. Keby teraz hocikto povedal akýkoľvek termín, tak si absolútne vymýšľa. A môžem sa s ním o tom hádať, pretože sa ho spýtam desať otázok, ktoré nebude schopný zodpovedať a nemôže tak nijakým spôsobom odhadnúť termín dokončenia diaľnice. Ale už sme aj vytvorili nový tím, ktorý sa venuje práve enviroposudzovaniu. Budeme v tom oveľa dôkladnejší, ako bolo akékoľvek vedenie predtým. Pretože práve enviroposudzovanie sa tu dlhodobo zanedbávalo a je to momentálne neobíditeľná súčasť, ktorej sa treba venovať naozaj poctivo.

Ktoré úseky diaľnic chcete začať stavať alebo súťažiť v tomto roku?
To všetko vyplynie z aktualizovaného plánu výstavby.

Začnete v lete s výstavbou úseku s tunelom Višňové? Obálky s ponukami stavebných firiem by sa naň mali otvoriť v júni tohto roku…
Keby súťaž prebehla úspešne a neobjavili by sa v nej žiadne komplikácie, veľmi by som sa tešil. Avšak historické skúsenosti ukazujú, že žiadna súťaž neprebieha tak jednoducho. Keď máme byť realisti, treba rátať s nejakým časovým sklzom. Ale buďme optimisti, ja dúfam, že áno. Súťaže prebiehajú ďalej a my ich nijakým spôsobom nebudeme meniť. Dobehnú všetky tak, ako boli rozohrané.

Podľa informácií TASR sú však problémy so súťažou na úsek s tunelom Višňové a rovnako aj so súťažou na úsek Hubová – Ivachnová, kde sa už otvorili obálky s ponukami. Je to pravda a bude potrebné tieto súťaže zrušiť?
Sú tam problémy, ale nebudem ich zatiaľ komentovať vo väčších detailoch. Myslím si, že to zatiaľ nesmeruje k zrušeniu súťaží.

Z čoho chcete financovať výstavbu diaľnic? Eurofondy a štátny rozpočet stačiť nebudú, aké sú vaše plány?
To je veľmi jednoducho povedané, že nebudú stačiť. Treba sa pozrieť na jednotlivé úseky a plán výstavby. Keď sa to do detailu rozanalyzuje, teraz sa to črtá tak, že v kombinácii prvého programového obdobia, ale aj toho ďalšieho, ktoré sa začína v roku 2014, je pomerne dostatočné množstvo prostriedkov z eurofondov. Až na diaľnicu D4 pri Bratislave. Pri D4 je tak reálne uvažovať nad inou formou financovania, a to formou verejno-súkromných partnerstiev (PPP).

S PPP projektom teda počítate len pri obchvate Bratislavy?
Teraz vzhľadom na pripravenosť úsekov, ktoré dnes máme, a vrátane súťaží, ktoré prebiehajú, vidím najzmysluplnejšie financovať cez PPP projekt len tento úsek.

Premiér Robert Fico (Smer-SD) ale hovoril, že by sa vrátil späť k PPP projektom a vy tvrdíte, že len na D4?
To neznamená, že sa bránim tejto forme financovania výstavby diaľnic. Keď sa to ukáže v akejkoľvek podobe výhodnejšie aj kdekoľvek inde, tak nech sa páči. Problém je v tom, že pripravenosť úsekov je pomerne malá. Nemáme veľký zásobník projektov, ktoré by sme mohli teraz vytiahnuť a povedať, že na tieto úseky potrebujeme peniaze. 

Budete pokračovať v pláne revitalizácie železničných firiem, ktorý spustil Figeľ a ktorého súčasťou je aj prepúšťanie železničiarov?
Myslím si, že v pláne revitalizácie treba pokračovať a vníma to tak nakoniec aj samotný sektor, dokonca aj odbory v tomto sektore. Čo budeme určite robiť inak je, že budeme citlivejšie komunikovať so všetkými sociálnymi partnermi. Budeme sa snažiť zmierniť to, alebo nerobiť to v takých skokoch, aby spôsobovalo problémy potenciálnym prepusteným.

Keď bol Robert Fico po prvý raz premiérom hovoril, že sa neprepustí ani jeden železničiar. Takže to už neplatí a prepúšťanie je potrebné?
Nebavíme sa o tom, že ideme hromadne prepúšťať. Ale v pláne revitalizácie budeme určite pokračovať a z toho vyplynú nejaké požiadavky na optimalizáciu celého stavu. Nehovorím automaticky, že sa bavíme len o prepúšťaní. V každom prípade budeme k tomu pristupovať veľmi citlivo. Vôbec nemáme ambíciu radikálnym spôsobom prepúšťať zamestnancov, ale ako to v každej živej firme býva, určite sa tu a tam niečo vyskytnúť môže.

 

Prečítajte si aj

Back to top button