Cestná doprava

Plne elektrický mestský autobus prekonal hranicu 550 km

Dvadsaťštyri hodín v uliciach, žiadne dobíjanie batérie, prejdená vzdialenosť 550,8 kilometrov. To je výsledok testu e-busu MAN, ktorý sa uskutočnil v Mníchove v reálnej premávke. Mestský autobus MAN Lion’s City E ním chcel ukázať, že e-mobilita je schopná plniť nároky každodennej prevádzky a dokáže byť plnohodnotnou alternatívou pre miestnu dopravu.

„Je naozaj neuveriteľné, čo dokázali vodiči a vozidlá. MAN Lion’s City E prešiel 550 kilometrov na linkách verejnej dopravy v realistických podmienkach – to všetko na jediné nabitie batérie. Sme absolútne nadšení týmto skvelým výsledkom. Jasne sme ukázali, že e-mobilita je vhodná pre každodenné používanie,“ povedal Rudi Kuchta, šéf autobusovej divízie v MAN Truck & Bus.

Spolu so svojím tímom vyslal MAN Lion’s City 12 E na testovaciu jazdu „MAN eBus Efficiency Run“ po trasách liniek č. 176 a X80, ktoré obsluhuje mníchovský dopravný podnik (MVG). Plne elektrický mestský autobus jazdil presne 24 hodín, pričom za volantom sa striedali vodiči z oddelenia MAN ProfiDrive. Pri skúške MAN eBus Efficiency Run bol prítomný novinár a tím expertov z oficiálnej skúšobne TÜV SÜD, ktorí pred štartom zapečatili nabíjaciu zásuvku autobusu.

Testovacia jazda „MAN eBus Efficiency Run“ sa uskutočnila na trasách liniek č. 176 a X80, ktoré obsluhuje mníchovský dopravný podnik (FOTO: MAN Truck & Bus)

„Naším cieľom bolo ukázať, že s modelom Lion’s City E sa dá dosiahnuť veľmi dlhý dojazd v autentických každodenných podmienkach. Po prejdení celkovej vzdialenosti 550 kilometrov môžeme povedať, že sme to definitívne dosiahli,“ dodáva Rudi Kuchta. „Tak isto ako disponibilnosť a spoľahlivosť aj jazdný dosah je pre našich zákazníkov kľúčový faktor. Koniec-koncov v budúcnosti elektrické vozidlá budú musieť prevziať linky, ktoré predtým obsluhovali autobusy so spaľovacím motorom a hladko zapadnúť do celkove prevádzky. S jazdným dosahom 550 km to je možné v 99 % prípadov bez čiastočného dobíjania. Čiže zákazníci môžu svoje autobusy nabíjať v depe a nemusia investovať do ďalšej technológie pozdĺž trasy – a to je veľmi dôležitá výhoda.“

Priemerný počet cestujúcich simulovalo 14 „figurín“ s hmotnosťou 68 kg upevnených na sedadlách (FOTO: MAN Truck & Bus)

Aj menší dojazd na úrovni 400 alebo 300 km by pokryl 98 %, resp. 89 % autobusových liniek, na ktorých zabezpečujú dopravu zákazníci MAN. Ukazuje to analýza 1 325 trás, ktorú spravili experti z MAN Transport Solutions v rámci poradenstva na tému e-mobility pre spoločnosti pôsobiace v lokálnej verejnej doprave. Divízia MAN Transport Solutions začala v roku 2018 ponúkať know-how a špecifické služby, aby čo najviac uľahčila svojím klientom prechod na e-mobilitu.

Testovacia jazda v autentických každodenných podmienkach

Tím, ktorý zrealizoval MAN eBus Efficiency Run, venoval mimoriadnu pozornosť tomu, aby test elektrického autobusu prebiehal v čo najrealistickejších prevádzkových podmienkach. To znamená, že Lion’s City E jazdil na bežnej trase, zastavoval na každej zastávke, otvoril dvere a znova ich zatvoril. Navyše na sedadlách boli upevnené závažia, aby sa simuloval priemerný počet cestujúcich.

Lion’s City E jazdil na bežnej trase, zastavoval na každej zastávke, otvoril dvere a znova ich zatvoril (FOTO: MAN Truck & Bus)

„Jazdili sme čiastočne zaťažení pri jarnej vonkajšej teplote na relatívne rovinatej mestskej i medzimestskej trase. Samozrejme, tieto podmienky boli výhodné. Napriek tomu dojazd 550 kilometrov je viac než presvedčivý výsledok a odráža pozitívne skúsenosti mnohých našich zákazníkov, ktorí už používajú alebo testovali MAN Lion’s City E,“ informoval o detailoch testu vedúci produktového marketingu autobusov Heinz Kiess.

Vlani absolvoval prevádzkové skúšky v španielskom meste Badajoz 12-metrový elektrický autobus. Pri teplotách vzduchu vyše 35 stupňov Lion’s City E zvládal plnú 16-hodinovú zmenu, pričom obsluhoval jednu celú linku tamojšieho dopravného operátora a najazdil 284 kilometrov. „Na konci šichty autobus ešte stále disponoval slušným množstvom energie. To ukazuje, že náš e-bus možno nasadiť aj na také trasy, kde by v minulosti prevádzka elektrických vozidiel bola nemysliteľná,“ argumentuje Manuel Fraile, vedúci predaja autobusov v MAN Truck & Bus Iberia.

Sofistikovaná technológia batériových článkov garantuje dlhý dojazd

Úspech ide sčasti na konto sofistikovanej technológie batériových článkov vyvinutej vo Volkswagen Group, ktorú MAN dokáže využiť pre e-bus. Okrem toho dômyselný tepelný manažment zabezpečuje mimoriadne vysokú úroveň disponibility vozidla bez ohľadu ročné obdobie. Vďaka tomu Lion’s City E pokytuje garantovaný jazdný dosah až do 270 km počas celej životnosti batérií. „Testovacia jazda zacielená na efektívnosť e-busu MAN jasne predviedla, že pri optimálnych podmienkach môže mať dojazd oveľa dlhší než 270 kilometrov,“ zdôraznil Heinz Kiess.

Dvanásťmetrový e-bus čerpal energiu zo šiestich lítium-iónových batérií s celkovou kapacitou 480 kWh umiestnených na streche (FOTO: MAN Truck & Bus)

Pokiaľ ide o dojazd, popri inovatívnych technológiách kľúčovú úlohu zohráva efektívny štýl riadenia autobusu. Takže na výsledku testovacej jazdy v Mníchove sa podieľali aj skúsení vodiči z MAN ProfiDrive. „Dôležité je nepodceňovať vplyv šoféra. Preto ponúkame špeciálne školenie pre vodičov nášho e-busu, ktoré je zamerané na ekonomickú jazdu,“ pripomenul Heinz Kiess.

Budúcnosť tvoria služby šité na mieru

Vyškolený vodič je podstatným prvkom v celkovom koncepte elektrickej mobility. Spoločnosť MAN Truck & Bus pevne verí, že budúcnosť mestskej mobility je elektrická. Preto sa plne angažuje do batériových elektrických vozidiel a so svojím autobusom MAN Lion’s City E ponúka štandardné riešenie pre miestnu verejnú dopravu. Operátori a zákazníci majú tiež prospech z integrovanej poradenskej služby k e-mobilite a prezieravých dopravných riešení, ktoré sú zamerané na oblasti ako nabíjacia infraštruktúra, udržateľnosť a digitalizácia. Odborníci z MAN Transport Solutions analyzujú špecifické profily tratí zákazníkov a vypočítajú, aký vplyv na dojazd má topografia, počet zastávok alebo lokálne klimatické podmienky.

Za volantom sa striedali profesionálni vodiči MAN ProfiDrive (FOTO: MAN Truck & Bus)

S inovatívnymi e-busmi, ktoré sú vhodné na každodenné používanie a s individuálne nastaveným službami, chce MAN poskytovať najlepšiu možnú podporu pre sektor úžitkových vozidiel. Toto odvetvie je nesmierne dôležité pri dekarbonizácii dopravy a úsilí dosiahnuť mobilitu neutrálnu z hľadiska skleníkových plynov. Cesta vpred je definovaná legislatívou pre znižovanie CO2. A keďže Európska únia prijala Smernicu o čistých vozidlách, mestá musia vytvoriť koncepciu pre mobilitu bez emisií. Cieľom je prejsť od „nízkych emisií“ k „žiadnym emisiám“. „Čoraz väčší počet dopravných operátorov to chápe a pri nových obstarávaniach uvažuje iba o mestských autobusoch s batériovým elektrickým pohonom. Alebo si stanovuje konkrétne časové horizonty prechodu celej svojej flotily na pohony bez emisií,“ hovorí Rudi Kuchta.

V mestskej doprave je jasný trend smerom k e-mobilite

Trend prechodu na elektrickú mobilitu je zrejmý hlavne v mestských oblastiach. V roku 2020 sa na európskom trhu predalo vyše 2000 e-busov a záujem o elektrické modely stúpa. Spoločnosť MAN Truck & Bus predpokladá, že do roku 2025 polovica nových mestských autobusov MAN bude využívať alternatívne technológie pohonu. „Toto je prvotný aktívny a hodnotný príspevok k plneniu našich klimatických cieľov v zmysle Parížskej dohody,“ poznamenal Rudi Kuchta. Aby MAN uspokojil rastúci dopyt po Lion’s City E, pokračuje vo zvyšovaní výroby tohto modelu. V nasledujúcich rokoch bude spoločnosť schopná zvýšiť produkciu e-busov vo svojom závode v Poľsku na 2500 kusov ročne. Ak bude dopyt rásť po roku 2026, výrobné kapacity sa možno ďalej zvyšovať.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
MAN Truck & Bus

Prečítajte si aj

Back to top button