Odborníci diskutujú o doprave v krajských mestách na východe Slovenska
Rozvoj cestnej infraštruktúry nie je podľa výkonného riaditeľa Asociácie PPP Michala Považana iba o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.
„Tu na východe, napríklad tunel cez Sorošku by nebol vhodným na PPP vzhľadom na tie riziká spojené s výstavbou. Riziká by sčasti znášal koncesionár, ale z veľkej časti by to musel zaplatiť štát,“ dodal Michal Považan z asociácie zastupujúcej takmer všetky súkromné spoločnosti, ktoré sa zaoberajú PPP projektmi na Slovensku. S tým súhlasí aj Milín Kaňuščák zo Sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, podľa ktorého pri ľahkých úsekoch sú menšie a ľahko predvídateľné riziká zaratúvané do nákladov výstavby. Kaňuščák znovu potvrdil aj prioritu vlády SR, ktorá je aj v programovom vyhlásení, dobudovať do konca volebného obdobia severnú diaľnicu D1.
Dopravný urbanista Ľubomír Mateček na fóre prezentoval niektoré projekty vlády, ktoré podľa neho odporujú princípom trvalo udržateľnej mobility a brzdia rozvoj dopravnej infraštruktúry na východe Slovenska. Medziiným spomenul rýchlostnú cestu R1 Banská Bystrica – Ružomberok, projekt transkontinentálneho tranzitného terminálu na Záhorí a širokorozchodnú železničnú trať Košice – Bratislava, ktorej návratnosť by bola podľa neho až pri 13-násobnom zvýšení prepravných kapacít z Ukrajiny.
Splnomocnenec košického magistrátu a manažér projektu Integrovaného dopravného systému (IDS) na území mesta Ján Šarák predstavil na dnešnom dopravnom fóre aktuálne aktivity pri príprave infraštruktúry IDS financovaných z eurofondov a cez PPP projekty. „V krátkej dobe by sa mala cez ministerstvo dopravy a Železnice SR vyhlásiť súťaž na verejné obstarávanie pre vyhotovenie dokumentácie pre územné rozhodnutie a stavebné povolenie na tri stavby na území mesta Košice,“ uviedol Ján Šarák s tým, že ide o vybudovanie novej kvalitnej koľajovej siete tram – train súpravy a prepojenie s koľajami železníc s cieľom priameho cestovania z vnútra mesta do regiónu a späť. Víziou je aj vybudovanie prestupných terminálov pri všetkých vstupoch do mesta, teda parkovacích domov aj s bežným sortimentom služieb. „Samozrejme musíme sa obzerať aj po súpravách systému tram – train, po slovensky vlako-električiek, ktoré nám budú vedieť takúto dopravu zabezpečiť,“ dodal Ján Šarák.