Elektromobilita

Mercedes-Benz priblížil budúcnosť

Mercedes-Benz priblížil budúcnosť. V predvečer zahájenia veľtrhu IAA Transportation 2022 predstavil najväčší výrobca nákladných vozidiel prototyp elektrického ťahača eActros LongHaul s dojazdom až 500 km. Svetovú premiéru tu mal aj sériový ťahač eActros 300, európsku potom nová generácia Fusa eCanter a pozornosť budil aj vodíkový eActros.

Dva roky po oznámení Mercedes-Benz Trucks predstavil koncept ťahača eActros LongHaul. Prvé prototypy už absolvujú intenzívne testy a ešte tento rok budú skúšané aj na verejných cestách. V budúcom roku budú prototypy v stave blízkom sériovej výrobe odovzdané rôznym zákazníkom pre testovanie v praktickej prevádzke a do sériovej výroby by sa mal dostať v roku 2024.

Na rozdiel od eActrosu 300/400, ktorý Mercedes-Benz Trucks začal vyrábať vlani a ktorý používa 400V architektúru, dostal eActros LongHaul 800V palubnú sieť a úplne novú generáciu trakčných batérií typu LFP (lítium-železo-fosfát). Tie sa vyznačujú dlhšou životnosťou a väčším množstvom využiteľnej energie. Tri sady majú kapacitu viac ako 600 kWh, čo by malo vystačiť na 500 km.

Mercedes-Benz priblížil budúcnosť

Výrobca sľubuje životnosť 1,2 milióna kilometrov počas desiatich rokov prevádzky. Pohon zaisťujú dva elektromotory so stálym výkonom 400 kW, resp. špičkovým až 600 kW, integrované do zadnej nápravy. eActros LongHaul je navyše ako prvý nákladný automobil vybavený palubnou nabíjačkou nového štandardu MCS (Megawatt Charging System) zvládajúcou nabíjací výkon až 1 MW! S týmto výkonom bude možné nabiť batérie z 20 na 80 % kapacity za výrazne menej ako 30 minút.

eActros LongHaul získal ocenenie Innovation Truck Award, cenu prevzala šéfka spoločnosti Mercedes-Benz Karin Rådström

Elektrický ťahač pre distribúciu

Svetovú premiéru v Hannoveri mal aj model eActros 300 vo verzii ťahač, ktorý sa dostane do výroby v druhej polovici roku 2023. Základ vozidla, ktoré je určené predovšetkým pre rozvážkovú dopravu, vychádza z modelu eActros 300 používaného ako vozidlo s nadstavbou na šasi. Ťahač je vybavený kabínou M a pri dodržaní najväčšej prípustnej celkovej dĺžky súpravy môže ťahať všetky bežné európske návesy.

Rovnako ako už predávaný model eActros 300 je ťahač osadený elektricky poháňanou nápravou s dvoma integrovanými elektromotormi a dvojstupňovou prevodovkou. Oba elektromotory poskytujú trvalý výkon 330 kW, ktorý sa môže krátkodobo zvýšiť až na 400 kW. Tri sady akumulátorov, každý po 112 kWh, zaisťujú reálny dojazd až 220 kilometrov. Dobíjať ich možno výkonom až 160 kW. Z 20 na 80 % z bežného jednosmerného rýchlonabíjacieho stojana s nabíjacím prúdom 400 A to trvá nepatrne dlhšie ako hodinu.

Od apríla 2022 je eActros 300/400 vybavený druhou generáciou systému MirrorCam s kratšími ramenami kamier a optimalizovanými parametrami obrazu. Funkcie ako akustický výstražný systém vozidla, asistent odbočovania S1R a asistent núdzového brzdenia s aktívnym asistentom brzdenia piatej generácie reprezentujú vysokú úroveň bezpečnosti vozidla eActros.

Nový Actros L

Actros L vyniká jedinečnou kombináciou vyššej dynamiky jazdy a efektivity, ako aj prístupu ku komplexným servisným službám Mercedes-Benz Trucks. Vlajková loď Actros L je teraz ešte komfortnejšia aj vďaka inovatívnej technológii a vylepšenému hnaciemu ústrojenstvu.

Pohon na tekutý vodík

Už od minulého roku Mercedes-Benz intenzívne testuje prvé prototypy modelu Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými článkami. Nemecký výrobca ako jediný uprednostňuje kvapalný vodík (LH2), ktorý má v porovnaní s plynným výrazne vyššiu hustotu energie na jednotku objemu. Vozidlo má dve nádrže na kvapalný vodík z ušľachtilej ocele s celkovou kapacitou 80 kg (2× 40 kg), čo mu umožní dosiahnuť dojazd až 1000 km. Systém nádrží je tvorený dvoma do seba vloženými valcami, ktoré sú vzájomne prepojené a vákuovo izolované.

Systém palivových článkov modelu GenH2 Truck poskytuje najvyšší výkon 2× 150 kW. Integrovaná sada akumulátorov k tomu počas časovo obmedzenej doby pridá navyše až 400 kW. Ťahač má aj akumulátory s kapacitou 70 kWh, ktoré ale slúžia predovšetkým pre situácie, kedy bude potrebné podporiť výkon palivových článkov. Napríklad pri najvyššom zaťažení počas zrýchľovania alebo pri jazde v stúpaní s úplne naloženou súpravou.

Kvôli zaisteniu optimálnej teploty pre batérie je vozidlo vybavené výkonným chladením

Navyše sa do nich bude ukladať elektrina z rekuperácie a z článkov. Pohon zaistia dva elektromotory, ktoré majú v predsériovej verzii trvalý výkon 2× 230 kW, resp. maximálna 2× 330 kW. Krútiaci moment dosahuje 2× 1577 Nm, resp. 2× 2071 Nm. Začiatok sériovej výroby vodíkových nákladných vozidiel je plánovaný na druhú polovicu desaťročia.

Mercedes-Benz priblížil budúcnosť

Nové Fuso eCanter

V európskej premiére predstavená nová generácia eCanteru sa môže pochváliť ďaleko širšou ponukou verzií. Namiesto predchádzajúcej jednej je na výber hneď šesť rázvorov od 2500 do 4750 mm. Celková hmotnosť je 4,25 až 8,55 tony. Nosnosť podvozku je až 5 ton. eCanter poháňa elektromotor so 110 kW (varianty s celkovou hmotnosťou 4,25 a 6 ton) alebo 129 kW (varianty s celkovou hmotnosťou 7,49 a 8,55 tony), krútiaci moment je 430 Nm.


V závislosti od rázvoru sú teraz k dispozícii tri rôzne sady akumulátorov s technológiou LFP: S, M a L. Typ S disponuje 41 kWh a umožňuje dojazd až 70 km. Pri variante M je to 83 kWh a 140 km a variant L ponúka 124 kWh a dojazd až 200 km. eCanter je možné nabíjať striedavým (AC) aj jednosmerným prúdom (DC), maximálny výkon je 104 kW. Rýchlym nabíjaním je možné dosiahnuť 90 % kapacity za cca 36 (S), 44 (M) alebo 75 minút (L). Striedavým prúdom (11 a 22 kW) to trvá medzi štyrmi a šiestimi hodinami.

Vybuduje dobíjaciu sieť

Daimler Truck spolu s Traton Group a Volvo Group tento rok v júli založili spoločný podnik. Jeho účelom je výstavba a prevádzka verejnej vysokovýkonnej nabíjacej siete v Európe pre ťažké nákladné vozidlá pre diaľkovú dopravu a diaľkové autobusy s elektrickým pohonom napájaným akumulátormi. V oblasti nabíjania v depe zase Mercedes-Benz Trucks spolupracuje s firmami Siemens Smart Infrastructure a Engie.

Daimler Truck sa okrem toho podieľa na projekte HoLa (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr), teda vysokovýkonnom nabíjaní nákladných vozidiel v diaľkovej doprave. Úlohou projektu, zastrešeného združením VDA, je plánovanie, výstavba a prevádzkovanie špecializovanej infraštruktúry pre vysokovýkonné nabíjanie elektricky poháňaných batériových nákladných vozidiel pre diaľkovú dopravu. V Nemecku vzniknú v štyroch lokalitách vždy dve vysokovýkonné nabíjacie prípojky so systémom megawattového nabíjania MCS pre testovanie v reálnej praktickej prevádzke. Projektu sa zúčastňujú ďalší rôzni partneri z priemyslu a výskumu, ktorí sú členmi konzorcia.

Zákazník si môže vybrať tri varianty batérií s dojazdom 70, 140 a 200 km

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ/VIB

Prečítajte si aj

Back to top button