Cestná doprava

Kríza spôsobila posun termínov dokončenia diaľnic cez PPP projekty

Výstavbu diaľnic prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva, tzv. PPP projektov zasiahla svetová finančná kríza. Termíny dokončenia sa posúvajú o 5 až 9 mesiacov.

"Celý proces sa nám z časového aj vecného hľadiska naťahuje. Kríza nám spôsobila určité problémy, ale pozitívom je, že na rozdiel od okolitých krajín máme PPP projekty vo finálnej fáze," konštatoval dnes na tlačovej konferencii minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. "Na začiatku nám nenapadlo, že by do tohto procesu mohla vstúpiť finančná kríza," dodal s tým, že kvôli nedostatku likvidity v bankovom sektore sa muselo pristúpiť k dodatočným rokovaniam s víťaznými uchádzačmi. "Inovatívne postupy sa premietli do dodatkov. Posúvame termíny ukončenia jednotlivých úsekov," zhodnotil minister s tým, že komerčné banky v súčasnosti nie sú ochotné požičať také množstvo finančných prostriedkov ako pred vypuknutím krízy. Pri výstavbe rýchlostnej cesty R1, teda pri tzv. druhom balíku to podľa šéfa rezortu dopravy vyzerá pomerne sľubne, keďže v júni 2009 by sa malo dosiahnuť finančné uzatvorenie a v júli by sa mali začať všetky stavebné práce. Pri diaľnici D1 je proces oneskorený. "Za 2 mesiace dospejeme k poznaniu, že by mohlo byť reálne dospieť aj k finančnému uzatvoreniu na D1," priblížil Vážny a dodal, že pri treťom balíku by mal byť víťaz známy v júni. Riaditeľ Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier pripomenul, že EBOR v súčasnosti nenachádza problémy, pre ktoré by neparticipovala na financovaní PPP projektov na Slovensku. "EBOR podporuje PPP projekty na Slovensku, pretože sa realizujú väčšinou načas, v lepšej kvalite a dodržiavajú rozpočet," zdôvodnil.
Víťazom verejného obstarávania na výstavbu tzv. prvého balíka úsekov diaľnic sa stalo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú zastúpené aj slovenské firmy Doprastav, a.s., Bratislava a Váhostav-Sk, a.s., Žilina. Jeho zástupca François Tcheng konštatoval, že je presvedčený o tom, že nájdu riešenie ako prekonať krízu a ako dospieť k finančnému uzatvoreniu. Zástupca víťazného francúzsko-holandského konzorcia Vinci Concessions S.A. – ABN AMRO Highway B.V. Fadi Selwan uviedol, že úspech balíka cesty R1 by mal presvedčiť banky, aby investovali aj do balíka s úsekmi diaľnice D1. Náklady na R1 by mali predstavovať 1,5 miliardy eur (45,19 miliardy Sk) z toho 930 miliónov eur (28 miliárd Sk) predstavujú investičné náklady. Pri úsekoch diaľnice D1 by malo ísť o 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk) z toho 2,4 miliardy eur (72,3 miliardy Sk) sú investičné náklady. V súvislosti s výstavbou diaľnic je aktuálnych 39.784 majetkovoprávnych konaní, z toho 1036 vyvlastňovacích konaní. Prostredníctvom PPP projektov by sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry a náklady by mali predstavovať 4,17 miliardy eur (125,7 miliardy Sk). Vláda SR rozdelila úseky do troch balíkov. Tzv. prvý balík zahŕňa úseky diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a úsek Fričovce – Svinia. Druhý balík úsekov realizovaných formou projektov PPP predstavuje úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. V treťom balíku je obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button