Cestná doprava

Košická mestská časť Nad Jazerom je nespokojná so službami DPMK

So službami Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) a častými zmenami liniek nie sú spokojní obyvatelia takmer 30-tisícovej Mestskej časti (MČ) Nad jazerom. Vyplynulo to z jej vlastného dopravného prieskumu, do ktorého sa zapojilo približne 800 občanov. Vedenie MČ ním reagovalo na celomestský prieskum, výsledky ktorého budú východiskom už pre tretiu zmenu v linkách košickej mestskej hromadnej dopravy (MHD) za posledný rok.

Ako informovala starostka MČ Nad jazerom Anna Jenčová, jej obyvatelia ohodnotili doterajší stav, ale aj pripravované zmeny v MHD známkou nedostatočná. Podľa nej "už momentálna situácia je dosť kritická a najhoršia za 35 rokov existencie sídliska a nový návrhu liniek ho ešte zhorší. Spresnila, že sa obmedzuje električková doprava a nahrádza sa autobusom, ktorý zahltí frekventovanú a predimenzovanú Slaneckú cestu s častými dopravnými nehodami. Obyvatelia MČ Nad jazerom podľa prieskumu žiadajú tiež lepšie cestovanie do centra mesta na Námestie osloboditeľov a do U. S. Steel. Nespokojnosť je aj s dostupnosťou dopravných služieb v severnej časti sídliska, kde je vo večerných hodinách ohrozovaná bezpečnosť ľudí. Samospráva tiež vyjadrila výhrady k metodike prieskumu DPMK, keď napríklad za 100-% obsadenosť autobusu sa považuje osem cestujúcich na štvorcový meter (takzvaná metodika K8). "Je to neestetické a nekultúrne. Podľa tejto metodiky tiež vychádza, že na Jazero chodia neobsadené spoje," dodala Jenčová. MČ Nad jazerom si zatiaľ len dopisuje s vedením DPMK a interpeluje v mestskom zastupiteľstve primátora a štatutárov tejto akciovej spoločnosti v 100-% vlastníctve mesta. "DPMK musí vždy zohľadňovať požiadavky všetkých MČ, nemôžeme vyhovieť separátnym požiadavkám," reagoval generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč. S ich zástupcami rokujú a už v uplynulých mesiacoch zapracovali do optimalizácie liniek takmer 100 pripomienok.
O tom, že MČ Nad jazerom venujú pozornosť, svedčí podľa Tkáča aj to, že tam teraz realizujú najrozsiahlejšiu rekonštrukciu električkovej trate za posledných päť rokov. Ide o investíciu za vyše 1,66 milióna eur (50 miliónov Sk). Prínosy pocítia obyvatelia už o niekoľko dní, keď električky začnú na sídlisko jazdiť rýchlejšie a bezpečnejšie a rovnako sa zníži aj hlučnosť. Za nosnú pritom pre sídlisko považuje podnik práve električkovú dopravu.
DPMK vyšiel MČ v ústrety aj v tom, že zachoval niektoré spoje linky 52, o ktorých sa pôvodne neuvažovalo. Zároveň zabezpečí aj lepšiu obsluhu severu sídliska priamymi spojmi do U. S. Steel, reagoval riaditeľ úseku dopravy Michal Dekánek. "Električkovú dopravu v meste neobmedzujeme, jej výkony zostanú na rovnakej úrovni ako doteraz. Na linkách, ktoré by podľa návrhu zmien mali jazdiť, zlepšujeme intervaly medzi spojmi, čo povedie k zvýšeniu pravidelnosti. Mrzí nás problematický prístup k niektorým zastávkam MHD, avšak chodníky vedúce z jednotlivých zastávok k obytným domom nespadajú do kompetencie DPMK," konštatoval. Dopravný prieskum vyťaženosti spojov, ktorý vo februári a marci realizoval DPMK, bol podľa vedenia v súlade s metodikami používanými u dopravcov v SR a ČR. "Obsaditeľnosť vozidiel vychádza z oficiálnych údajov výrobcov. Napriek tomu DPMK nový systém a úpravy linkového vedenia nastavuje tak, aby neboli obsadené na viac ako 75 %," dodal Dekánek. Podľa vedenia DPMK MČ Nad jazerom realizovala vlastný dopravno-sociologický prieskum, teda prieskum iného charakteru, ako realizoval DPMK, pričom "za povšimnutie stojí fakt, že zo 7000 oslovených domácností sídliska sa do prieskumu zapojilo len 800, teda iba 11 %."

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button