Cestná doprava

Figeľ: Nepokračovať v PPP projektoch bolo správne rozhodnutie

Nepokračovať pri výstavbe diaľnic v takzvaných projektoch verejno-súkromného partnerstva (PPP projektoch) bolo správne rozhodnutie.

Takto opísal pre TASR svoj krok z jesene 2010 minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pri hodnotení pôsobenia vo funkcii šéfa rezortu dopravy. “Pri pokračovaní troch veľkých PPP projektov by dnes Slovensko možno teoreticky malo rozostavané viaceré úseky diaľnic, ale udusenú ďalšiu potrebnú výstavbu,“ konštatoval Figeľ. V prípade spustenia všetkých projektov by sa totiž ročné splátky štátu za výstavbu 150 kilometrov diaľnic pohybovali na úrovni takmer 700 miliónov eur. „To presahuje dnešnú schopnosť Slovenska investovať. Ďalšie úseky by sa nestavali respektíve verejné financie by boli výrazne zaťažené,“ doplnil minister.
      
Výstavbu diaľnic prostredníctvom troch balíkov PPP projektov naplánovala bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD). Spustila však len jeden z nich – výstavbu rýchlostnej cesty R1 pri Nitre a obchvat Banskej Bystrice. “Okrem toho, dodnes by sa nedal rozbehnúť najväčší z týchto troch balíkov, pretože úsek medzi Turanmi a Hubovou nemá doteraz súhlas Európskej komisie z environmentálneho hľadiska,“ dodal Figeľ.
      
Rozhodnutie financovať výstavbu diaľnic skôr zo štátnych a eurofondových peňazí tak bolo podľa neho pre Slovensko výhodnejšie. „Ceny za diaľnice sú také nízke, že môžeme postaviť za pôvodne očakávaný objem financií dvojnásobok úsekov,“ prirovnal Figeľ. Za rok a pol jeho pôsobenia vo funkcii sa mu podľa vlastných slov podarila spustiť výstavba 56,5 km diaľnic a rýchlostných ciest. „Pri porovnaní s prvým rokom a pol Ficovej vlády je to päťnásobok. Pretože v tom období bola začatá výstavba 19,5 kilometra diaľničných úsekov v polovičnom profile,“ vyčíslil minister.
      
V súčasnosti je podľa neho dôležité okrem pokračovania výstavby diaľnice D1 aj budovanie diaľnice D3. „V jarnom období tu očakávam spustenie súťaže na úsek zo Svrčinovca po Skalité pri poľskej hranici,“ doplnil Figeľ. Na rýchlostnej ceste R2 sa zároveň v tomto roku očakáva realizácia štyroch úsekov. Dva sú obchvaty – Žiaru nad Hronom a Bánoviec nad Bebravou – a zvyšné dva sú úseky od Zvolena smerom na Lučenec. Aj na rýchlostnej ceste R3 sa má v tomto roku spustiť jeden úsek na severnej Orave.
      
Rok 2012 by mal byť zároveň aj rokom, kedy sa definitívne dokončí výstavba jediného PPP projektu – rýchlostnej cesty R1. V júni tohto roka by sa mal ukončiť obchvat Banskej Bystrice. Pridal by sa tak k úseku od Nitry po Tekovské Nemce, ktorý je v prevádzke od minulého roka. Túto časť cesty sa ale vlani nepodarilo súkromníkovi spustiť načas, cesta meškala takmer mesiac. „Verím, že koncesionár dokončí obchvat Banskej Bystrice načas, na rozdiel od predchádzajúceho obdobia,“ podotkol Figeľ.
 

Prečítajte si aj

Back to top button