Elektromobilita

Elektrina preniká do fleetov

Skôr než si do firmy zaobstaráte akékoľvek elektrifikované auto, je potrebné premýšľať nad spôsobom dobíjania a úpravou car policy. Inak sa z dobrého úmyslu stane pre fleet manažéra nočná mora. To aspoň radí David Nurkovič zo spoločnosti Eurowag, ktorá má so správou EV áut veľké skúsenosti a ponúka aj tzv. eFleet Management.

Asi len málokto si Eurowag spojí s fleet manažmentom osobných vozidiel, oveľa viac je totiž spätý s nákladnou dopravou. Lenže v roku 2017 firma W.A.G. payment solutions, a. s., viac známa pod obchodnou značkou Eurowag, pridala do svojej skupiny českú jednotku na trhu s telematikou, spoločnosť Princip. Jej know-how teraz rozvíja aj na poli elektrifikácie dopravy a keďže do firemných fleetov začínajú prenikať plug-in hybridy (PHEV) aj čisté elektromobily (BEV), pripravila službu eFleet Management.

Musíte mať jasno, kde sa bude nabíjať

Ideálne, samozrejme, je, pokiaľ už vo firme využívate telematiku od spoločnosti Eurowag. V takom prípade je totiž oveľa jednoduchšie zanalyzovať, akým spôsobom využívate svoju flotilu a kde je vhodné nasadiť EV vozidlá. „Ak sa už rozhodnete do firmy zaobstarať elektrifikované vozidlo, musíte si v prvom rade určiť tzv. primárne dobíjacie miesto,“ vysvetľuje David Nurkovič zo spoločnosti Eurowag, ktorá dnes spravuje cca 400 PHEV, resp. BEV. Základom je dobíjanie vo firme. Dnešné moderné bizniscentrá už sú často stavané s dobíjacími stanicami alebo sú na ne aspoň pripravené.

Je dobré si vopred zistiť, či už máte nabíjačky v garážach či na parkovisku vo firme, alebo či je možné ich vôbec dodatočne inštalovať. V garážach obvykle postačujú len tzv. pomalé AC nabíjačky. Nie je nič horšie, ako sa spoliehať výhradne na verejné dobíjacie miesta. Všeobecne sa ukazuje, že len 15 % dobíjania by mohlo prebiehať na verejných staniciach, a to len pri služobných cestách. Druhou možnosťou je domáce nabíjanie. Lenže tu už vyvstáva problém týkajúci sa vyúčtovania nákladov za elektrinu.

Dobíjacie miesta nie vždy pamätajú na nabíjanie dodávok

Telematika pomôže nielen s fakturáciou

Fleet manažér preto musí mať v ruke čo najjednoduchší nástroj na fakturovanie tzv. mixfleetu, teda vozového parku, kde sú spoločne konvenčné aj elektrické autá. Ide o to, aby elektrifikované vozidlá nijako nekomplikovali jeho prácu. „Pri elektrifikovaných vozidlách je pre zistenie nákladov na prevádzku základom zistenie stavu batérie pred a po nabití, z čoho je možné určiť, koľko energie sa použilo na nabitie. Z nastavenej ceny sa následne vypočíta náhrada pre zamestnancov,“ vysvetľuje David Nurkovič. Vo firme tiež odporúča mať múdre nabíjačky, ktoré vedia tieto informácie zistiť a odosielať ich do fleet management systému firmy.

Pokiaľ do nich nechcete investovať, aj s tým si eFleet Management poradí. Telematika tiež dokáže zistiť údaje o reálnej spotrebe vozidla a najnovšie aj nabíjací výkon, z ktorého je možné presnejšie určiť, koľko elektriny sa spotrebovalo pri nabíjaní. Dokáže ale sledovať aj jazdný štýl vodiča.

David Nurkovič (FOTO: Eurowag)

Upravte car policy

Pokiaľ do firmy chcete zaobstarať elektrifikované vozidlá, mali by ste tiež upraviť pravidlá pre využívanie firemných vozidiel, tzv. car policy. Dôležité sú predovšetkým pravidlá pre dobíjanie. Používanie verejných rýchlonabíjačiek je síce komfortné a rýchle, ale aj pomerne drahé. A ak nenastavíte povinnosť pravidelného dobíjania PHEV, môžete, ako sa hovorí, plakať nad zárobkom. „Dnešné PHEV vozidlá prejdú na jedno nabitie v reáli okolo 30 až 40 km. Pokiaľ ich pravidelne nabíjate doma alebo vo firme, jazdia buď len na elektrinu, alebo majú spotrebu okolo troch litrov benzínu. Ale ak nenabíjate, správa sa také vozidlo prakticky ako klasické a vo výsledku má kvôli väčšej hmotnosti vyššiu spotrebu ako konvenčné,“ upozorňuje David Nurkovič zo spoločnosti Eurowag. Služba eFleet Management dokáže monitorovať nabíjanie. PHEV vozidlá sú určené na nabíjanie vo firmách alebo doma, pretože nemajú rýchle nabíjanie, takže ich dobitie trvá v priemere okolo štyroch až piatich hodín.

Neobmedzujte sa na jeden čip

David Nurkovič tiež upozorňuje, že nie je dobré mať zmluvu iba s jedným prevádzkovateľom dobíjacej infraštruktúry. „Ak ste odkázaní na jeden čip, môžete mať problém s dobíjaním. Navyše v tuzemsku už si niektoré firmy, napríklad PRE a E.ON, navzájom preposielajú faktúry.“ Vo svojej podstate ide o tzv. roaming, ktorý je známy zo sveta mobilných telefónov. Dá sa navyše očakávať, že svoj názor na uzavretosť zmení aj dominantný ČEZ. Eurowag má ale v zásobe ešte ďalšieho pomocníka, a to navigáciu Sygic (viac vo vloženom článku).

Verejné dobíjanie všeobecne tvorí len 15 %, väčšinou sa firemné vozidlá dobíjajú doma alebo v práci (FOTO: Eurowag)

Efektívne zdieľajte firemné vozidlá, je to moderné

Eurowag zakomponoval elektrické vozidlá aj do vlastnej aplikácie pre firemný car sharing, ktorá významne uľahčuje prácu fleet manažérovi. Vďaka systému totiž pozná stav nabitia batérie aj polohu vozidla a dokáže tak veľmi operatívne priraďovať vozidlá zamestnancom.

Sygic pozná elektromobilitu

Najsťahovanejšia off-line navigácia pre mobilné zariadenia od spoločnosti Sygic (je tiež súčasťou Eurowagu) ponúka pre užívateľov tzv. EV mód, ktorý je optimalizovaný pre elektrické a PHEV vozidlá. Okrem toho, že obsahuje databázu nabíjacích bodov (vyše 360 000) a trasu vie plánovať s ohľadom na dojazd konkrétnych vozidiel (vyberiete si z databázy), umožňuje aj platenie za nabíjanie po celej Európe na približne 160 000 nabíjacích bodoch bez nutnosti mať nejaký čip či kartu. A to vďaka spolupráci s firmami PlugSurfing, Polyfazer a ChargeUp, ktoré zastrešujú takmer polovicu všetkých dobíjacích staníc v Európe.

FOTO: Eurowag

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button