Elektromobilita

Elektrina na snehu – eActros

Elektrina na snehu – eActros. Zimné testy automobilov sú vždy veľmi zaujímavé. Obzvlášť atraktívne sú testy nákladných vozidiel. Spoločnosť Daimler Truck testuje svoje elektrické nákladné vozidlá vo Fínsku pri teplotách až mínus 25 stupňov Celzia.

Daimler Truck často vystavuje svoje nové modely arktickým zimným podmienkam. Tentokrát vzal nemecký výrobca do snežného kráľovstva elektrifikované ťahače. Popri sedlovom ťahači eActros 300 testoval na snehu a ľade aj ďalší dizajnový variant veľkého cestného ťahača eActros LongHaul, ktorý svoj inovovaný dizajn zatiaľ skrýva pod polepom kamuflážou. Je celkom možné, že ide o vzhľad, ktorý pôjde do sériovej výroby v roku 2024.

Dr. Christof Weber, vedúci globálneho testovania nákladných vozidiel Mercedes-Benz, povedal: „Testovanie elektrického produktového radu v extrémnych zimných podmienkach je tiež nevyhnutnou súčasťou vývoja našich vozidiel z hľadiska alternatívnych pohonov. Dopravné spoločnosti sa musia spoľahnúť na naše elektrické nákladné vozidlá vo vysokokonkurenčnom prostredí v ktorúkoľvek ročnú dobu, rovnako ako sú na to zvyknutí pri konvenčne poháňaných vozidlách. Z tohto dôvodu naši testovací inžinieri vo Fínsku testovali vozidlá počas šiestich týždňov.“

eActros LongHaul by mal v sériovej verzii v roku 2024 ponúknuť dojazd 500 kilometrov

Zaujímavé skúsenosti

Elektrický Mercedes eActros 300/400 má v konštrukcii podvozka integrované tri súbory batérií. Každý z nich má kapacitu 112 kWh, takže s celkovo 336 kWh (čo je ekvivalent necelých 100 litrov nafty) by mal tento model ponúknuť dojazd 220 kilometrov. Jeho sériová výroba je naplánovaná na druhú polovicu roku 2023.

Druhá verzia s označením eActros LongHaul bola v podobe prototypu predstavená v rámci minuloročnej výstavy IAA Transportation v Hannoveri. Zaujímavosťou tohto modelu sú lítiovo-železo-fosfátové články, ktoré síce majú o niečo menšiu energetickú hustotu, ale ponúkajú dlhšiu životnosť a viac nabíjacích cyklov, degradujú pomalšie, lepšie odolávajú hlbokému vybíjaniu a sú menej náchylné na samovznietenie. Mercedes zatiaľ neprezradil kapacitu sériového modelu, hovorí však, že LongHaul, ktorý sa na trh dostane v roku 2024, by mal mať dojazd okolo 500 kilometrov, možno aj viac.

V prípade ťahačov eActros LongHaul a eActros 300 venovali odborníci osobitnú pozornosť vlastnostiam batérií a elektrickému pohonu za extrémne nepriaznivých poveternostných podmienok. Testované boli prvky vrátane štartovacích vlastností a ochrany komponentov pohonu, softvéru a rozhrania pred nízkymi teplotami. Okrem toho boli intenzívnemu testovaniu podrobené aj systémy tepelného a energetického manažmentu, ktoré zaisťujú, že hnacie ústrojenstvo, ako aj kabína vodiča sú správne a energeticky úsporne regulované aj pri nízkych teplotách.

Elektrina na snehu – eActros

Testovanie v zime napríklad ukázalo, že eActros LongHaul všeobecne vyhreje kabínu rýchlejšie ako dieselové nákladné vozidlo, a to vďaka menšiemu vykurovaciemu okruhu s vysokým výkonom. Avšak energia na vykurovanie sa odoberá z batérií inštalovaných vo vozidle, čím sa skracuje dojazd. Preto je vhodné tzv. predkondicionovanie elektrického trucku na nabíjacej stanici.

Súčasťou zimného testu boli aj početné skúšky jazdných a brzdných vlastností na povrchoch s rôznou úrovňou priľnavosti a tiež vplyv roztápajúceho sa snehu, napríklad na účinnosť senzorov asistenčných systémov vodiča. Testovaný bol aj asistent stability prívesu na zníženie rizika šmyku ťahača a prívesu pri zatáčaní alebo pri vyhýbacích manévroch na zimných cestách a ako MirrorCam zvláda rôzne kontrastné podmienky na ľade a snehu.

Okrem toho mali inžinieri za úlohu optimálne vyladiť nové asistenčné systémy, ako je napríklad podpora pri zmene jazdného pruhu v rámci Active Sideguard Assist alebo priamo aktívne navádzanie do jazdného pruhu Active Drive Assist.

Zdroj
transport.sk
Editor
MO, Foto: Daimler Truck

Prečítajte si aj

Back to top button