Elektromobilita

Elektrický MAN eTGM vo flotile distirbučných vozidiel

Nemecká spoločnosť Friedrich Wenner GmbH, ktorá vyrába kartónové krabice, zaradila do svojej flotily distribučných vozidiel prvý plne elektrický MAN eTGM. Vozidlom s celkovou hmotnosťou 26 ton a 264-kilowattovým motorom (360 k) bude prepravovať svoje výrobky ticho a bez emisií, pričom energiu pre nabíjanie batérií firma vyprodukuje vo vlastnom fotovoltaickom systéme.

Vozidlový park fabriky na krabice z kartónu vo Versmolde (Dolné Sasko) má od mája nový prírastok – ekologický MAN eTGM. Kľúče si prevzal generálny riaditeľ Stephan Potthoff-Wenner v areáli závodu. „S týmto elektrickým truckom pokračujeme v našom ekologickom predsavzatí. MAN eTGM ideálne dopĺňa rozsiahle opatrenia, ktoré sme v našej spoločnosti zaviedli v posledných rokoch s cieľom trvalo znížiť emisie CO2,“ vysvetľuje Stephan Potthoff-Wenner komplexný prístup k úspore zdrojov pri vývoji a výrobe kartónových obalov na potraviny.

Ekologické poňatie produkcie zahŕňa aj udržateľné hospodárenie s odpadom, resp. recyklovanie a čo najefektívnejšie využívanie energie – vrátane fotovoltaických panelov na strechách výrobných priestorov a skladov. Nové elektrické vozidlo reprezentuje ideálne pokračovanie tohto prístupu v nadväzujúcom dopravnom reťazci. Navyše jeho prevádzka s využitím solárnej energie vyrobenej samotnou spoločnosťou je obzvlášť ohľaduplná k životnému prostrediu.

Elektromotor má výkon 264 kW (360 k) a maximálnym krútiacim moment 3 100 Nm (FOTO: MAN)

Plne elektrický MAN eTGM má trojnápravový podvozok v konfigurácii 6×2-4 s riadenou a zdvíhateľnou vlečenou nápravou. Vozidlo s celkovou hmotnosťou 26 ton je vybavené skriňovou nadstavbou s izoláciou pred vlhkosťou – na prepravu kartónových výrobkov. Poháňa ho elektromotor s výkonom 264 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 3100 Nm. Prídavné zariadenia ako posilňovač riadenia, vzduchový kompresor a klimatizácia sú ovládané elektricky a ich činnosť podľa potreby riadi systém energetického manažmentu vozidla, a teda pracujú energeticky úsporne.

Energia vznikajúca pri brzdení sa rekuperuje: keď vozidlo spomaľuje alebo brzdí, kinetická energia sa mení na elektrickú a tá sa privádza späť do batérie. Táto technológia dokáže výrazne predĺžiť jazdný dosah trucku. Displej na prístrojovom paneli informuje vodiča o aktuálnej úrovni energie v batérii.

Model eTGM využíva vysokovýkonné lítium-iónové batérie z produkcie Volkswagen Group, ktoré sú umiestnené pod kabínou nad prednou nápravou – tam, kde konvenčné vozidlá majú dieselovú pohonnú sústavu. Ďalšie batérie inštalovali konštruktéri na rám vozidla. Dojazd elektrického trucku MAN je až 200 kilometrov – v závislosti od typu pracovného nasadenia, klimatických podmienok a topografie. Pre nabíjanie batérií možno použiť zariadenie s nabíjacím výkonom 22 kW alebo 44 kW na striedavý prúd alebo tzv. vysokovýkonné nabíjanie zo 150-kilowattovej nabíjačky s jednosmerným prúdom.

Dojazd elektirického nákladného vozidla eTGM je približne 200 km (FOTO: MAN)

Aby bol prechod na e-mobilitu čo najľahší, pri obstarávaní vozidla eTGM výrobca prostredníctvom služby MAN Transport Solutions ponúka svojim zákazníkov individuálne, kompletné a na mieru šité poradenstvo. Navyše vodičom vozidiel eTGM poskytne školenie MAN ProfiDrive zamerané špeciálne na vedenie plne elektrického trucku.

Elektrické vozidlo odovzdané spoločnosti Friedrich Wenner GmbH pochádza z prvej malej série distribučných truckov, ktoré MAN v priebehu roka 2020 dodá rôznym zákazníkom v celej Európe. Okrem toho od septembra 2018 deväť e-truckov MAN podobnej konštrukcie už úspešne jazdí v každodennej prevádzke u deviatich spoločností, ktoré sú členmi rakúskeho konzorcia Rada pre udržateľnú logistiku. A od decembra 2018 používa MAN eTGM aj spoločnosť LGI Logistics Group pri logistike dielcov pre výrobný závod Porsche v Stuttgarte-Zuffenhausene.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button