Cestná doprava

EBOR zatiaľ nenašla problém, pre ktorý by v SR nefinancovala PPP

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) zatiaľ nenarazila na problém, pre ktorý by sa nezúčastnila na spolufinancovaní výstavby diaľnic na Slovensku prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Pre TASR to konštatoval riaditeľ EBOR pre Slovensko, Česko, Maďarsko a Slovinsko François Lecavalier.

"Ak sa Európska banka pre obnovu a rozvoj rozhodne, že bude financovať tento projekt, znamená to, že sme spokojní so všetkými krokmi, že sú aj kroky vlády aj koncesionára v súlade s našimi štandardmi. A tie sú dosť vysoké," uviedol s tým, že zatiaľ EBOR nenarazila na nič, čo by ju mohlo zastaviť pred financovaním výstavby diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom PPP projektov na Slovensku. K definitívnemu rozhodnutiu by malo prísť v polovici tohto roka. Podpora EBOR je dôležitá pri rozhodovaní komerčných bánk o financovaní výstavby úsekov diaľnic. Hoci je prvý projekt takéhoto druhu vždy najrizikovejší, SR sa podľa jeho slov pripravovala veľmi dlhé obdobie. "Prípravu na PPP projekty začala ešte predchádzajúca vláda a pripravovala aj pilotný projekt," priblížil Lecavalier a dodal, že Slovensko bolo inteligentné v tom, že použilo model, aký už používajú Maďarsko a Poľsko. "Je to model, ktorý nie je nový a bol otestovaný," zhodnotil. Prostredníctvom PPP projektov by sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry a náklady by mali predstavovať 4,17 miliardy eur (125,63 miliardy Sk). Ako poznamenal Lecavalier, ide o projekt veľký, ale realizovateľný. "Verím, že s našou podporou bude financovaný a bude aj včas implementovaný," uzavrel. Vláda SR rozdelila úseky do troch balíkov. Tzv. prvý balík zahŕňa úseky diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a úsek Fričovce – Svinia. Druhý balík úsekov realizovaných formou projektov PPP predstavuje úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. V treťom balíku je obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button