Cestná doprava

DPMK pripravil po 10 rokoch zásadnú zmenu v linkovom vedení MHD

Racionalizácia mestskej hromadnej dopravy (MHD) v prospech cestujúcich ale aj ekonomiky Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) je cieľom nového linkového vedenia električiek, autobusov a trolejbusov, na ktoré si budú zvykať Košičania a návštevníci mesta od soboty 2. augusta. 
 

V tejto súvislosti DPMK mení cestovné poriadky na 640 stojanoch autobusovej a trolejbusovej dopravy a 80 stojanoch električkovej dopravy tak, aby boli včas k dispozícii. Vzhľadom na časovú náročnosť menia cestovné poriadky na zastávkach postupne. Urobili tak už na všetkých zastávkach električkovej dopravy. Na zastávkach autobusov a trolejbusov k 30. júlu už na 50 % zastávok, najmä v okrajových častiach mesta a sídliskách, a dnes v skorých ranných hodinách začali výmenu na zastávkach v centrálnej mestskej zóne. Výmena všetkých zastávok, vrátane okrajových a menej frekventovaných častí mesta, sa zrealizuje tak, aby v sobotu 2. augusta o 4. hodine ráno boli všetky cestovné poriadky na zastávkach nové.
Ako informovalo dnes vedenie DPMK, linky reorganizovali po 10 rokoch a zmeny si vyžiadali náklady približne 1 milión Sk (33.194 eur).  
Riaditeľ dopravy a techniky DPMK Robert Nagy spresnil, že kostru MHD budú aj naďalej tvoriť električky a trolejbusy, ktoré budú vhodne doplnené autobusovými spojmi. Z menších mestských častí sa cestujúci dopravia autobusom k najbližšiemu bodu, kde budú môcť v optimálnom čase bezkolízne prestúpiť. Zmení sa základný interval zo súčasných 30 minút na 15 minút, čo v praxi znamená, že spoj, ktorý premával doteraz dvakrát za hodinu, bude po novom premávať štyri razy za hodinu. Zmeny sa však nedotknú približne 25 % základných dlhodobých liniek. Podľa Nagya dôjde k výraznému zníženiu liniek, ale na druhej strane k nahusteniu intervalov a lepšej koordinácii tak, aby krátko po sebe nechodili nevyťažené autobusové spoje, takzvané vláčiky. Novinkou v cestovaní MHD v záujme zrýchlenia dopravy a zníženia spotreby pohonných látok budú zastávky na znamenie označené aj v cestovných poriadkoch, ako aj komplexná zmena názvov zastávok.
Nové linkové vedenie bude mať podľa Nagya pozitívny dopad na ekonomiku DPMK vďaka menšej potrebe autobusov, čím klesne potreba kapitálovej dotácie na obnovu vozidlového parku. Po spustení nového linkového vedenia bude DPMK, a. s.,  monitorovať situáciu v doprave a využitie jednotlivých liniek.
Generálny riaditeľ Michal Tkáč informoval, že v súčasnosti chýba DPMK približne 20 vodičov, ktorí, najmä v letom období, odchádzajú za lukratívnejšími pracovnými príležitosťami. Kvôli mzdovým podmienkam otvoril zamestnávateľ kolektívne vyjednávanie s odbormi a pripravil aj program stabilizácie, nábor vodičov a zintenzívnil prípravné kurzy. Začal spolupracovať s Dopravným podnikom mesta Prešov, ktorý prisľúbil pomoc sprístupnením svojej databázy záujemcov o túto profesiu. 
V súčasnosti jazdí v meste na 60 linkách troch trakcií 128 električiek, 27 trolejbusov a približne 200 autobusov. Ročne prepravia takmer 100 miliónov cestujúcich a najazdia vyše 15 miliónov vozokilometrov.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button