Cestná doprava

Dôvodom na výber mýta je vytvorenie zdrojov na dostavbu diaľnic

Dôvodom pre zavedenie systému elektronického výberu mýta je vytvorenie potrebných zdrojov na urýchlenú dostavbu siete diaľnic a rýchlostných ciest.

"Ďalším dôvodom je regulácia nárastu dopravných prúdov tzv. tranzitnej nákladnej dopravy a tiež spravodlivé spoplatnenie užívateľov priamo úmerné prejdenej vzdialenosti a typu vozidla," konštatuje to Výskumný ústav dopravný, a.s. V súvislosti so zdrojmi potrebnými na rozvoj cestnej infraštruktúry ústav dodáva, že výnosy získavané v súčasnosti predajom diaľničných nálepiek nepokrývajú výšku výdavkov v plnej miere. "Tvoria približne desatinu vynaložených kapitálových výdavkov na spoplatnenú infraštruktúru," hodnotí ústav. Na Slovensku by mal byť elektronický výber mýta sprevádzkovaný 1. januára 2010. Ako deklaroval víťaz tendra – spoločnosť SkyToll, nevidí v súčasnosti dôvod, prečo by sa tak nemalo stať. SkyToll má vybudovať na Slovensku satelitný systém elektronického výberu mýta za približne 0,86 miliardy eur (26 miliárd Sk). Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s., podpísala spoločnosť 13. januára tohto roka. Európska legislatíva odporúča používať jednu z nasledujúcich technológií: mikrovlnnú, satelitnú alebo mobilnú komunikáciu založenú na štandardoch GSM. V prípade mikrovlnného systému sa spoplatnenie vykonáva prostredníctvom komunikácie palubnej jednotky OBU (on-board unit) vo vozidle s cestným zariadením, ktoré je umiestnené na bráne nad vozovkou. Prejazd vozidla bránou zodpovedá prejazdu mýtnym úsekom. Údaje sú potom vyhodnotené v centrálnom systéme. Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými systémami, momentálne prostredníctvom GPS, v budúcnosti po roku 2012 systémom Galileo. Poloha vozidla určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) je porovnávaná s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM. Ako vysvetlila riaditeľka tímu projektového manažmentu spoločnosti SkyToll Marion Kollerová, informácie o polohe vozidla sú odosielané do centrálneho systému. "Po vstupe do spoplatnenej zóny palubná jednotka zapípa a údaje sa začnú prenášať," priblížila. Vodič si palubnú jednotku nebude musieť zakúpiť, za zálohu 50 eur (1506 Sk) sa stane jej užívateľom.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button