Cestná doprava

Cestári potrebujú v zime na ošetrovanie ciest viac materiálu ako vlani

Cesty na území Zemplína sú v tomto období posiate množstvom výtlkov, ktoré vznikli v dôsledku teplotných výkyvov, ako aj vplyvom nákladnej či kamiónovej dopravy.

Poškodené úseky tak nerobia vrásky iba motoristom, ale aj cestárom. Viacero stredísk Správy a údržby ciest (SaÚC) doteraz spotrebovalo na ošetrovanie vozoviek toľko materiálu ako za celú minuloročnú zimu.
Medzi najkritickejšie úseky poškodené výtlkmi v Humenskom okrese patrí cesta II/558 medzi obcami Topoľovka a Závadka, ako i cesta II/554 medzi Pakostovom a Ruskou Kajňou. V Medzilaboreckom okrese je to cesta II/559 cez Zbudské Dlhé. V meste Snina sú problémy na Vihorlatskej ulici a v rámci okresu aj v Pčolinnom.

Podľa vedúcej organizačno-správneho odboru Slovenskej správy ciest (SSC) Ivety Fedorovej patria k úsekom I. kategórie v Humenskom okrese, kde komplikujú dopravu výtlky, cestné komunikácie prechádzajúce Brekovom a Humenným. Poškodenie ciest evidujú aj v Kamenici nad Cirochou, Stakčíne a medzi Kolonicou a Ladomirovom. Ľubomír Galanda z humenského strediska SaÚC TASR informoval, že na vybraných miestach vykonávajú v týchto dňoch postupne opravy takzvanou studenou obaľovanou drvou.

„Tento materiál je však značne drahý, preto ho nakupujeme len na najkritickejšie úseky,“ poznamenal. Ako dodal, ostatné problémové časti cestných komunikácií označujú cestári zatiaľ vhodným dopravným značením. V jednotlivých okresoch použili pracovníci SaÚC podľa Galandových slov viac posypového materiálu ako vlani. „Doteraz sa spotrebovalo 2780 ton (t) kameňa oproti 1956 t a 1689 t soli oproti 1172 t za to isté obdobie počas predošlej zimy,“ konkretizoval.

„Na opravy výtlkov sme do dnešného dňa spotrebovali asi 12 ton obaľovanej drvy za studena. Prevažne sa však použila na vysprávku ciest I. triedy, ktoré prevádzame dodávateľsky pre SSC Košice,“ informoval vedúci michalovského strediska SaÚC Michal Kráľ. Podľa jeho slov ošetrili ostatné úseky kvôli nepriaznivému počasiu cestári provizórnym vyfrézovaným materiálom. „Máme objednaných ďalších 12 ton obaľovanej drvy, pri zlepšení počasia pristúpime k ďalším opravám,“ poznamenal s tým, že táto sezóna si zatiaľ vyžiadala na ošetrovanie výtlkov rovnaké množstvo materiálu ako za celú minuloročnú zimu.

„Na posyp ciest a pluhovanie je táto zima taktiež náročnejšia ako tá predošlá. Spotreba inertného materiálu stúpla rádovo asi o 100 %, spotreba chemického materiálu približne o 30 %,“ vysvetlil Kráľ. Výtlky na cestách michalovského regiónu sa podľa jeho slov nachádzajú napríklad na ceste II/555 Michalovce – prieťah, medzi Palínom a Zemplínskym Širokým, Kusínom a Jovsou, Hatalovom a Slávkovcami, Dúbravkou a Budkovcami, ale aj na vozovkách vo Veľkých Kapušanoch, Ruskom Hrabovci či Ložíne.

Podľa slov Fedorovej patria k úsekom I. kategórie, kde komplikujú dopravu výtlky, aj cesty vo Vranovskom okrese, a to v smere Holčíkovce, Malá Domaša, Majerovce, následne Bystré a Sečovská Polianka.
Poškodená je však aj na viacerých úsekoch cesta I/18 medzi Vranovom nad Topľou a Michalovcami i úseky medzi Trhovišťami a Pozdišovcami, Močaranmi a Michalovcami, ako i Tibavou a Orechovým. Výtlky, ku vzniku ktorých dopomohla aj kamiónová doprava, sa nachádzajú na obchvate Vyšného Nemeckého. Podľa vyjadrenia Štefana Velikého z vranovského strediska SaÚC vykonali cestári doteraz opravy úsekov I., II. a III. kategórie studenou technológiou prostredníctvom 25 ton materiálu. „Počas výkonu zimnej údržby prevláda chemický posyp na úkor posypu inertným materiálom,“ uzavrel Veliký.
 

Prečítajte si aj

Back to top button