Tempomat Scania Active Prediction už funguje aj na Slovensku

Tempomat Scania Active Prediction (Geotempomat), ktorý proaktívne prispôsobuje jazdu topografickým danostiam cesty, sa už dá používať na celom území východnej a strednej Európy.

Predvídanie topografie
Spoločnosť Scania uviedla svoj priekopnícky tempomat Active Prediction (Geotempomat) na trh pred dvomi rokmi, čím opäť výrazne demonštrovala svoju stratégiu vývoja inovatívnych produktov. Na základe skutočnej polohy vozidla podľa GPS a topografických dát elektronickej navigačnej mapy, tento systém nepretržite analyzuje topografické vlastnosti trojkilometrového úseku cesty pred vozidlom. Podľa toho kontroluje aj hnaciu sústavu vozidla v súlade so stratégiou zameriavania sa na profesionálnych vodičov. Systém dokáže pred stúpaním mierne zvýšiť rýchlosť vozidla, a tým aj otáčky motora, aby sa zabránilo zbytočnému podraďovaniu. Počas stúpania čo najdlhšie udržiava najvyšší možný prevodový stupeň a pred dosiahnutím vrcholu nechá vozidlo mierne spomaliť. Pri jazde dolu svahom systém nechá vozidlo rozbehnúť sa až do rýchlosti nastavenej v systéme riadenia jazdy z kopca a v prípade potreby aktivuje retardér až po dosiahnutí tejto hodnoty. Na konci klesania prestane brzdiť, aby sa vozidlo mohlo rozbehnúť a využiť vzniknutú kinetickú energiu.

Nový model Scania Streamline uvedený na jar tohto roka ponúka množstvo inovácií, medzi inými aj tri rôzne riadiace režimy automatickej prevodovky Scania Opticruise. Jednoduchým ovládaním si tak vodič môže kedykoľvek zvoliť najvhodnejší režim. Jednotlivé režimy dokážu aktivovať, resp. deaktivovať systém Scania Active Prediction a zároveň stanoviť mieru tolerancie pre zmenu rýchlosti vozidla. V závislosti od topografie cesty je systém Scania Active Prediction schopný znížiť priemernú spotrebu paliva návesovej súpravy až o 3 percentá, resp. v prípade úsporného režimu Economy prevodovky Opticruise až o 5 percent.

Doplnená elektronická mapa
Hoci spoločnosť Scania predstavila systém Active Prediction už pred dvoma rokmi, elektronické navigačné mapy obsahovali v tom čase len topografické údaje západoeurópskych ciest. V dôsledku toho vodiči nemohli používať tento inteligentný systém v krajinách východnej a strednej Európy. To znamená, že v tomto regióne mohli kamióny vybavené systémom Scania Active Prediction využívať len štandardný tempomat, prípadne funkciu Ecocruise. V súčasnosti však elektronické mapy obsahujú aj topografické údaje ciest vo východnej a strednej Európe.

„Ide o veľmi dôležitý krok pre zákazníkov z nášho regiónu a nákladných dopravcov, ktorí sem dovážajú tovar. Odteraz totiž už budú môcť využívať systém Scania Active Prediction aj na cestách východnej a strednej Európy a znížiť tak spotrebu paliva svojich vozidiel až o 5 percent. Inteligentný tempomat môže byť veľmi užitočný aj pre skúsených a školených vodičov, pretože dokáže počas celej jazdy maximálne zefektívňovať spotrebu paliva podľa topografie ciest, dokonca aj pri slabom osvetlení a na neznámych trasách pre vodiča,“ zdôraznil Karol Sokol, riaditeľ spoločnosti Scania Slovakia, s.r.o.

Scania Active Prediction predstavuje významný míľnik v oblasti automatických riadiacich systémov vozidiel, pretože dodáva údaje viacerým systémom, vďaka čomu potom dokážu optimálne fungovať s väčšou presnosťou. Tento systém umožní príchod novej generácie systémov slúžiacich na riadenie zmeny prevodových stupňov, ovládanie brzdenia a reguláciu rýchlosti.

Galéria k článku (2 fotografie)

redakcia Transport.sk, Scania PR

Podobné články