Cestná doprava

MDVRR: Na cestách III. triedy nemajú kamióny čo robiť

Cesty tretej triedy nie sú podľa ministerstva dopravy konštrukčne stavané na ťažkú nákladnú tranzitnú dopravu.

Nemá preto na nich čo robiť. Takto zareagovalo ministerstvo dopravy na vyjadrenia združenia autodopravcov Česmad Slovakia, ktoré nesúhlasí so zavedením plošného zákazu pre prejazd kamiónov po cestách III. triedy. „Čo sa týka tranzitu, kamionisti by mali využívať najmä diaľnice a rýchlostné cesty, cesty I. triedy, prípadne úseky ciest II. triedy určené na bilaterálnych rokovaniach s predstaviteľmi vyšších územných celkov,“ uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Upozornil pritom, že ide o tranzit, nie o dopravnú obsluhu územia.

Opatrenie, ktoré má zakázať autám nad 12 ton prejazd po cestách tretej triedy, už odsúhlasila vláda. Spolu s ďalšími krokmi v oblasti mýta je súčasťou novely zákona o výbere mýta a jeho vykonávacích predpisov, ktoré pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Materiálom sa bude zaoberať ešte parlament a v prípade, že ho schváli, začne platiť od januára budúceho roku. Podľa ministerstva sú tieto kroky výsledkom niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaní medzi zástupcami ministerstva, združení autodopravcov a samosprávnych krajov. „Kamióny budeme monitorovať na všetkých cestách na Slovensku, aby sme poznali ich intenzitu a mohli ich ďalej regulovať v rámci celej cestnej siete,“ doplnil Kóňa.

V prvom polroku budúceho roka by tak ministerstvo podľa jeho slov malo mať v rukách konkrétne čísla o intenzite kamiónov na cestách. Potom si opäť zasadne s dopravcami a zástupcami krajov za rokovací stôl a dohodne sa, ako bude ďalej pokračovať. Teda, čo je prínosom a naopak, čo komplikuje život kamionistom a tiež samotným obyvateľom. „S cieľom napraviť nedostatky a usmerniť kamiónovú dopravu s čo možno najmenšími negatívnymi vplyvmi,“ dodal Kóňa.

Združenie Česmad však s plošným zákazom prejazdu kamiónov po cestách tretej triedy nesúhlasí. Podľa neho sa na rokovaniach s krajmi podarilo len v niektorých prípadoch dospieť k dohode. A teda, že v niektorých VÚC mohol platiť plošný zákaz jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy. „Ale v niektorých krajoch sú cesty, ktoré bolo potrebné nechať prejazdné a monitorovať dopravu po nich,“ priblížil generálny tajomník združenia Pavol Reich. Ak zákon začne platiť v takomto znení a kamióny dostanú plošný zákaz na jazdenie po všetkých cestách tretej triedy, Česmad sa bude podľa Reicha usilovať o to, aby boli všetky tieto cesty aspoň riadne označené. Aby vodiči videli, kde presne začína cesta tretej triedy, nevchádzali na ňu a následne nedostávali pokuty.
 

Prečítajte si aj

Back to top button