Samosprávy v kraji nemajú dosiaľ žiadne negatívne ohlasy na IDS
Funkčnosť novozavedeného integrovaného dopravného systému (IDS) v Bratislavskom kraji sa priebežne testuje.
„Efektívnosť využívania integrovaného dopravného systému najbližšie vyhodnotíme koncom septembra, keď budú známe podrobnejšie výsledky z jednotlivých troch okresov Bratislavského kraja,“ dodala Gačková. „Bol som prekvapený, ako rýchlo sa dokázali s novým dopravným modelom ľudia zžiť a oceniť, aké výhody im prináša. Jedinou dosiaľ známou výhradou cestujúcich je, že IDS ešte nefunguje v plnom rozsahu po celom Bratislavskom kraji,“ uviedol predseda BSK Pavol Frešo. Spustenie druhej etapy IDS Bratislavského kraja je plánované na december tohto roka a bude zahŕňať prepravu na predplatné cestovné lístky v celom bratislavskom regióne.
V Pezinku plnohodnotne funguje nový terminál integrovanej dopravy od minulého štvrtka (5.9.). „Cestujúcim umožnil jednoduchší presun v rámci regiónu, skultúrnil tiež celý priestor v okolí pezinskej železničnej stanice,“ uviedol pre TASR primátor Pezinka Oliver Solga. Výstavba terminálu, ktorý je situovaný v predstaničnom priestore na Holubyho ulici, trvala pol roka. Súčasťou sú dve stojiská určené na výstup z autobusov, päť nástupísk, časovo obmedzená parkovacia plocha Kiss and Ride, parkovisko s 50 miestami, ako aj priestor na odstavenie bicyklov.
Na termináli sú umiestnené dve veľké elektronické tabule, ktoré informujú cestujúcu verejnosť o odchodoch vlakov a autobusov. „Všetky tieto zariadenia už riadne fungujú. Pezinčania a občania z okresu ocenili aj veľké priestory na zaparkovanie osobných motorových vozidiel, sú veľmi hojne využívané,“ dodal Solga. Náklady na výstavbu terminálu dosiahli 428.104,57 eura.
V Senci síce terminál integrovanej dopravy už formálne odovzdali do užívania, no zatiaľ plnohodnotne nefunguje. „Ešte nám chýbajú záverečné vyjadrenia zo strany ministerstva pôdohospodárstva a regionálneho rozvoja, ktoré musí odobriť systém financovania a vynaloženia finančných prostriedkov, ktoré boli poskytnuté v prevažnej miere z európskych fondov v rámci Operačného programu Bratislavský kraj. Očakávame ich v najbližších dňoch. Systém však beží, v areáli integrálu sú využívané najmä parkoviská pre 42 vozidiel, dolaďujeme výstupy na svetelných informačných tabuliach o nadväznosti jednotlivých spojov. Obslužnosť pri zabezpečení predplatných lístkov realizujú prepravcovia na autobusovej a železničnej doprave,“ uviedla pre TASR Angelika Matlohová, projektová manažérka MsÚ v Senci.
V Malackách ešte nový terminál pre IDS v kraji nepostavili, využívajú sa súčasné kapacity autobusovej a železničnej stanice v meste, kde sa predplatné cestovné lístky dajú zabezpečiť. Podľa hovorkyne MsÚ v Malackách Michaely Janotovej „výstavbu terminálu pribrzdili niektoré nedostatky v projektovej dokumentácii, v súčasnosti sú projekty na rezortnom ministerstve na posúdenie a mesto očakáva rozhodnutie do konca septembra. Mesto by veľmi privítalo výstavbu nového terminálu, najmä kvôli úprave predstaničného areálu a vybudovaniu parkovacích plôch pre vodičov, ktorí chcú integrovanú dopravu využívať.“
V druhom meste na Záhorí v regióne BSK, v Stupave, dosiaľ k systému integrovanej dopravy v kraji neevidujú žiadne podnety alebo pripomienky. „Stupava koľajovú dopravu využívať nemôže, nevedie tu železnica. Cestujúci môžu kombinovať prímestskú a bratislavskú mestskú hromadnú dopravu. Jediná otázka, ktorú som zachytil, bola od seniorov, pýtali sa či pri kombinovanej doprave budú v cestovnom zakomponované aj zľavy pre dôchodcov a občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,“ povedal primátor Stupavy Pavel Slezák.
Systém IDS v Bratislavskom kraji dosial beží v prvej etape skúšobnej prevádzky. Na Slovensku je jedinečný. Druhá etapa by sa mala začať v decembri a riadna prevádzka od začiatku budúceho roka. Dosiaľ funguje len na báze časových predplatných lístkov, jednorazové cestovné lístky budú v predaji až po nabehnutí systému do riadne fungujúceho režimu.