Prvé jazdy s Ford Trucks

Ako vôbec prvý v Česku a na Slovensku sme vyskúšali Ford Trucks zo stavebného radu v konfigurácii 8x4 a s 420 k motorom v ostrej prevádzke. A bez zveličovania to bola naozaj zaujímavá jazda.

Zo štyroch konfigurácií podvozku 4x2, 6x2, 6x4 a 8x4 sme si vyskúšali ten najväčší a najťažší – 8x4. Podvozok s kabínou váži len 11 582 kg, s nadstavbou VS-mont 16 358 kg. Maximálne zaťaženie predných náprav je 7500 kg, zadná tandemová znesie 2x 13 400 kg, celková hmotnosť vozidla je 39 000 kg.

Toto vozidlo je určené pre kombinovanú prevádzku na ceste aj v teréne, kde príde vhod svetlá výška 547 mm pod prednou a 305 mm pod zadnou nápravou. Na podvozku je základná denná kabína a v nej na nás čakalo hneď niekoľko prekvapení. Prístrojová doska má jednoduché tvary, pripomínajúce dizajnový štýl osobných Fordov z predošlých generácií a to vrátane strieborného dekoru na stredovej časti. Napríklad ovládač svetiel nájdeme aj v posledných predstavených osobných Fordoch. Rýchlomer a otáčkomer majú dobre čitateľnú grafiku, displej palubného počítača je moderný – z hľadiska vodiča nie je prístrojovej doske čo vytknúť.

Vodič má všade okolo seba veľa odkladacích miest, schránok alebo držiakov na nápoje, dosky s papiermi si môže položiť buď na kryt motora alebo do otvorenej priehradky na hornej časti prístrojovej dosky. Páka ručnej brzdy je ideál­ne po ruke, pretože trčí priamo zo stredovej časti. Elektricky sa nastavujú hlavné spätné zrkadlo, spodné asférické sa natáčajú ručne. Celkovo spätné zrkadlá poskytujú dobrý výhľad, k čomu napomáha aj presklenie spodnej časti dverí.

V teréne s manuálom

Klasickí vodiči konštrukčných vozidiel ešte stále uprednostňujú manuálnu prevodovku. Tá v testovanom Forde bola 16-rýchlostná od ZF a mala klasickú schému jednoduchého „háčika“ s malým a veľkým radom plus polovičky. Palec hore dostáva za presnosť a ľahkosť radenia, ktorá strčí do vrecka aj niektoré osobné autá. Radenie ale uľahčoval displej palubného počítača, ktorý zobrazoval zaradenú rýchlosť vrátane symbolu L alebo H pri radení polovičiek. Dokonca sa pri čísle objavovala aj jedna alebo dve šípky, ktoré nám radili, aký stupeň treba zaradiť.

Ford Trucks 8x4 sme testovali na trase zahŕňajúcej diaľnicu, no najmä cesty druhej a tretej triedy s radom kopcov, náročných rozjazdov a odtrhnutými krajnicami. Do sedemnásťkubíkovej sklápačky VS-mont sme si nechali naložiť„len“ dvadsať ton. O jej zdvíhanie sa staral jeden piest (hydraulika od Hyva), ovládanie sklápania je vľavo za sedadlom a má dve páky, pretože nadstavba je vybavená hydraulicky ovládanou bočnicou.

Vlastný motor

Hnacou silou vozidla je šesťvalec Ford Ecotorq s objemom 12,7 l v základnom variante s výkonom 309 kW (420 k) a 2150 Nm. Jeho zvuk je celkom príjemný. S nákladom 20 t mal plné ruky práce. Zrýchľovanie bolo pozvoľné a hore sme museli pekne po polovičkách. Asi najväčšie prekvapenie si pre nás motor prichystal na záver. Hoci mal šesťvalec najazdených len približne 600 km, podľa údajov onboardového systému Echotrack sme dosiahli priemernú spotrebu 43,8 l/ 100 km! To sme od tvrdého, ešte nevyjazdeného motora veľmi nečakali. Príjemné prekvapenie.

S veľkým nákladom sa javí dvojstupňová motorová brzda ako poddimenzovaná, jej výkon 340 kW sme miestami museli podporiť podraďovaním a držať motor nad 2 000 ot./min. Občas bolo potrebné použiť aj prevádzkovú brzdu. Určite odporúčame zvážiť príplatkový 600 kW intardér.

Výborný podvozok

Pérovanie zaisťujú výhradne listové pružiny, takže nenaložený poskakuje, nijako to ale neprekračuje zvyklosti bežné u konkurencie. S plným zaťažením sa Ford výrazne upokojí. Na cestách so zničenými krajnicami sa nám dokonca javil o niečo istejší než Arocs, ktorý ale mal konfigurácie 8x8, bol vyšší a vozil o päť ton viac. V teréne sa do riadenia neprenášajú žiadne rázy a ovládacie sily sú pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach príjemné.

Ford Trucks za svojimi konkurentmi rozhodne nezaostáva. Na rozdiel od ťahačov, kde sú konkurenčné karty jasne rozdané, má v stavebnom segmente Ford Trucks oveľa väčšie šancu sa presadiť. Kvality na to rozhodne má. Veľa záleží na cene, kedy Ford Trucks vsádza na politiku zavádzacích cien. Zákazník tak môže získať veľmi zaujímavý pomer výkon/cena. Dôležité tiež budú prvé referencie od zákazníkov.

Galéria k článku (5 fotografií)

Michal Štengl (Redakcia Transport & Logistika)

Podobné články