Motorizmus

Menej pracovných úrazov vďaka systému Volvo dynamické riadenie

Podľa štúdie spoločnosti Volvo Trucks trpí viac ako polovica vodičov nákladných vozidiel v Európe bolesťami chrbta, krku a ramien.

Nový systém Volvo dynamické riadenie umožňuje ovládanie vozidla s vynaložením minimálneho úsilia, čo znižuje riziko zranenia vodiča. Zdĺhavé dni za volantom spôsobujú mnohým vodičom nákladných vozidiel bolesť v hornej časti chrbta. Jedným z nich je 27-ročný Henrik Gustafsson.
 
Keď pred piatimi rokmi prekonával dlhé vzdialenosti do Nórska, začal ho trápiť sval pod ľavým plecom. Henrik preto skončil s diaľkovými operáciami a začal sa spolu s otcom venovať preprave dreva v lese. Dal sa tiež na posilňovanie, ale jeho bolesti úplne nezmizli. Pred rokom a pol dostal Henrik príležitosť zajazdiť si v prevádzkových testoch na novom Volvo FH vybavenom systémom Volvo dynamické riadenie. Bolesť chrbta sa odvtedy výrazne zmiernila. „Rozdiel je v tom, že teraz nemusím byť neustále v strehu a jazdiť opatrne. Vďaka systému Volvo dynamické riadenie je vozidlo veľmi stabilné‟, chváli si Henrik Gustafsson.
 
Každá sekunda prináša vodičovi bolesť
Problémy spojené s pracovnými úrazmi sú dávno známe. Podľa štúdie spoločnosti Volvo Trucks, vykonanej na vzorke 160 vodičov nákladných vozidiel v Európe, trpí viac ako polovica z nich bolesťami chrbta, ramien a krku. Na štúdii vykonanej v rokoch 2011 a 2012 sa zúčastnili najmä muži pôsobiaci v diaľkovej preprave.
 
Podľa inej štúdie z roku 2011, ktorú vypracovala Európska agentúra pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, má až 54 % žien a 37 % mužov v európskom prepravnom priemysle problémy so svalstvom a kostrou. Bolesť sa často sústreďuje v chrbte, ramenách a krku vodičov.
 
Peter Bark, ktorý vedie výskum v oblasti zdravia a bezpečnosti pri práci vo výskumnom ústave pre prepravu a logistiku, Transport Research Institute, vysvetľuje, prečo to tak je.
„Napínanie svalov v ramenách a krku spolu s opakovanými pohybmi výrazne namáha niektoré skupiny svalov. Predpokladám, že silné zvieranie volantu pri riadení spôsobuje ešte väčší tlak. Väčšie svaly, ako napríklad bicepsy, nie sú také citlivé, ale pri napínaní predlaktia a určitých svalov, ktoré spájajú prsty a ruky, vzniká riziko únavy svalov. Napínanie ramien tiež spôsobuje únavu, ktorá sa potom môže rozšíriť až do šije‟.
 
Výrazne slabšie vibrácie vďaka systému Volvo dynamické riadenie
Nový systém Volvo dynamické riadenie výrazne redukuje pohyby volantu, ktoré sú zvyčajne vyvolané nerovnosťou vozovky. Ovládanie je tak pre vodiča nielen jednoduchšie a pohodlnejšie, ale z dlhodobého hľadiska má aj lepší dopad na svaly a kĺby. Počas jazdy na bežných vozovkách pri nízkych rýchlostiach vynaložíte vďaka systému Volvo dynamické riadenie o 75 % menej námahy potrebnej na otočenie volantom. Na hrboľatých cestách systém odstráni takmer všetky otrasy s účinnosťou 95 až 100 %. V kombinácii s automatizovanou prevodovkou I-Shift to znamená oveľa nižší tlak na vodiča. Jonas Nordquist je manažér zodpovedný za vlastnosti produktu a ziskovosť v spoločnosti Volvo Trucks. 
 
„Ak si odmyslíte všetko, čo sa vodičovi môže stať mimo vozidla, hlavnou príčinou pracovných úrazov sú neustále otrasy spôsobené nerovnosťou vozovky a opakované pohyby pri otáčaní volantom a preraďovaní, ide o tzv. vibrácie celého tela. Vozovka nie je nikdy úplne rovná, takže telo je vystavené otrasom. Tie vyvolávajú poškodenie z opakovaného namáhania (RSI), pojem známy z ergonómie. Ide o opotrebovanie svalu, rovnako ako pri tenisovom lakti‟. Presne to isté sa odohráva, keď vodiči trpia bolesťami chrbta alebo krku – nehybne sedia, zatiaľ čo ich telo sa zmieta hore a dole. Ovládajú volant s určitým zaťažením a čím ťažší je náklad, tým vyššie je riziko úrazu.
 

 
Ukázalo sa, že boľavý chrbát Henrika Gustafssona je typickým pracovným úrazom. O to ľahšie bolo rozhodovanie, keď sa spolu s otcom vybrali kúpiť nové nákladné vozidlo – nové Volvo FH so systémom Volvo dynamické riadenie bolo jednoznačnou voľbou. „Počas jazdy na úzkych, kľukatých cestách som zvyčajne znervóznel a pevne držal volant. Vďaka systému Volvo dynamické riadenie je volant v pokoji aj počas jazdy na hrboľatých cestách, kde by inak nerovnosti spôsobili otrasy. Systém ale všetko absorbuje, takže sa môžem uvoľniť a pokojne šoférovať. Moja poloha počas jazdy je dnes úplne odlišná,‟ dodáva Henrik Gustafsson.
 
Ako funguje systém Volvo dynamické riadenie
Systém Volvo dynamické riadenie pracuje na princípe tradičného mechanického riadenia, kde je hriadeľ volantu spojený so samotným riadením. Hydraulická servo jednotka generuje silu, ktorá pomáha vodičovi otáčať kolesá vozidla. Elektronicky ovládaný elektrický motor systému Volvo je namontovaný k hriadeľu volantu. Tento elektrický motor, ktorý pracuje spolu s hydraulickým servoriadením, je regulovaný niekoľko tisíckrát za sekundu prostredníctvom elektronickej ovládacej jednotky. Pri nízkych rýchlostiach dodáva elektrický motor viac sily a pri vyšších rýchlostiach zas automaticky reguluje ovládanie a vyrovnáva nerovnosti, ktoré prenikajú do volantu, spôsobené napríklad bočným vetrom alebo hrboľmi na povrchu vozovky.
 
Fakty – ID vodiča
Prieskum spoločnosti Volvo Trucks bol vykonaný v rokoch 2011 a 2012 v spolupráci so 160 vodičmi nákladných vozidiel z celej Európy. Viac ako polovica opýtaných vodičov uviedla, že majú problémy s bolesťami chrbta, ramien a krku. Na štúdii sa zúčastnili najmä muži pôsobiaci v diaľkovej preprave.
 
Fakty – Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v prepravnom priemysle
Podľa štúdie Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v prepravnom priemysle vypracovanej v roku 2011 agentúrou OSHA má až 54 % žien a 37 % mužov v európskom prepravnom priemysle problémy so svalstvom a kostrou. V prípade vodičov nákladných vozidiel sa bolesť často sústreďuje v chrbte, ramenách a krku. Podľa prieskumu sa 43 % nemeckých pracovníkov v preprave sťažovalo na bolesti v dolnej časti chrbta. Bolesti chrbta, ktoré sú často spájané s mechanickými vibráciami, sú v Belgicku najčastejším pracovným úrazom medzi pracovníkmi v preprave. Spomedzi pracovných úrazov zaznamenaných u španielskych prepravcov medzi rokmi 2000 a 2005 sa až 90 % týkalo svalov alebo kostry.
 

Prečítajte si aj

Back to top button