Motorizmus

Vozidlá „ušité“ na mieru pre hasičské a záchranárske práce

Na výstave Interschutz v Lipsku v júni 2010 vystavovala Scania v expozícii B70 šesť vozidiel prezentujúcich širokú variabilitu typov v sortimente úžitkových automobilov.

Táto pružnosť ponuky, spojená s robustnou konštrukciou a výbornou použiteľnosťou, zaistila spoločnosti Scania mimoriadne postavenie špičkového globálneho dodávateľa hasičských a záchranárskych vozidiel.
 
Scania vyrába ťažké úžitkové vozidlá pre všetky druhy cestnej dopravy, dodávané na trhy celého sveta. Modulárna koncepcia umožňuje jednoduchú výrobu typov pre zvláštne účely na montážnych linkách spolu s ostatnou produkciou a z bežných konštrukčných prvkov.
 
„Scania postupuje dôsledne cestou využitia celého spektra modulárnych komponentov, aby mohla zostavovať špeciálne vozidlá v bežnej montážnej prevádzke,“ hovorí Håkan Lionell, produktový riaditeľ spoločnosti Scania pre hasičské a záchranárske vozidlá. „Zhoda použitých prvkov v sortimente vozidiel Scania tiež uľahčuje dostupnosť náhradných dielov a servisu na celom svete. To všetko prináša vysokú úroveň dielenského spracovania, rýchle dodávky i vysokú mieru prevádzkovej spoľahlivosti.“
 
Sortiment kabín vodiča je mimoriadne široký, zahŕňa 15 štandardných verzií, pričom aj kabíny pre posádku Scania CrewCab a Scania low-entry so zníženým nástupom sa montujú na linke spolu s ostatnými a sú pripravené na inštaláciu nástavieb priamo z montážnej linky. Scania je vedúcim svetovým výrobcom zdvojených kabín vodiča (dodáva viac než 4 000 kusov ročne). Súčasná verzia v plnej miere zodpovedá ergonomickým požiadavkám normy EN 1846-2.
 
Servisnú sieť Scania dnes tvorí 1 500 miest na celom svete. Nepretržitý pohotovostný servisný systém sa poskytuje v drvivej väčšine krajín, rovnako ako celoročné dodávky náhradných dielov. Dostupnosť dielov, ako aj servisu je zásadne uľahčená modulárnym systémom Scania. Servisní technici dobre poznajú všetky diely a súčiastky, aj keď sú súčasťou špeciálnych vozidiel.

Bezpečné, pružné a dôveryhodné
 
Kabíny pre posádku Scania CrewCab ponúkame v dvoch dĺžkach a s dvoma výškami strechy. V rámci voliteľných možností sú k dispozícii aj so širokými a pevnými stúpadlami pre posádku, ktoré sa vyklápajú pri otvorení zadných dverí. Umožňujú tak rýchly nástup a výstup posádky bez zdržania. Elektrické sklápanie kabíny vodiča sa dá inštalovať na želanie, rovnako ako nezávislá klimatizačná jednotka pre zadnú časť kabíny. K dispozícii je zadné lavicové sedadlo s tromi alebo štyrmi miestami a úložnými priestormi pod ním.
Kabíny vodiča Scania low-entry poskytujú mimoriadne nízko položenú podlahu a ľahký prístup. Unikátna výhoda spočíva v rovnej podlahe umožňujúcej výrobu rebríkových a letiskových vozidiel na štandardných podvozkoch, bez nutnosti prestavby nosnej štruktúry kabín.
 
Všetky kabíny vodiča, vrátane predĺžených a znížených, sú nárazovo testované, v súlade s normou ECE 29. Bezpečnostné pásy sú samozrejme zabudované na všetkých sedadlách. Predpínače pásov a airbagy pre vodičov patria k voliteľnému vybaveniu, rovnako ako stabilizačná sústava ESP. Elektronicky riadená brzdová sústava sa dá vybaviť kotúčovými alebo bubnovými brzdami. Vozidlá sa dajú na zákazku vybaviť bezpečnostným zasklením.
 
Vlastné hnacie reťaze
 
Hnacie reťaze Scania tvoria radové päťvalcové a šesťvalcové motory, poskytujúce 169 až 353 kW v rôznych emisných úrovniach, od Euro 3, Euro 4, Euro 5 až po EEV. Novinkou v tejto kategórii je ľahký motor s objemom 9 300 cm3 typu 360, s výkonom 265 kW, ktorý spĺňa limity EEV, umožňuje minimalizovať hmotnosť podvozku a dá sa spojiť s ľahkou automatickou prevodovkou. Všetky motory dokážu spaľovať až stopercentnú bionaftu a typ 270 s výkonom 198 kW, prispôsobený pre alternatívne palivo, spaľuje zmes nafty a etanolu.
 
Prevodovky Scania sú k dispozícii v prevedení s ôsmymi, deviatimi, dvanástimi alebo štrnástimi stupňami s priamym alebo automatickým radením. K dispozícii sú aj plne automatické ústrojenstvá Scania. V závislosti od typu prevodovky sú k dispozícii aj výfukové odľahčovacie brzdy a retardéry.
 
Vozidlá sa dajú zostaviť vo všetkých konfiguráciách podvozku až po päťnápravové s možnosťou voľby jednoduchého zostupného prevodu alebo v nábojoch kolies. Niektoré typy môžu mať pohon všetkých kolies.
 
Vystavené vozidlá
  • Scania P 270 4×2 Euro 4
cisternové s dlhou kabínou Scania CrewCab (nemecká špecifikácia)
  • Scania P 280 4×2 Euro 5/EEV
            cisternové s dlhou kabínou Scania CrewCab (britská špecifikácia)
  • Scania P 360 4×2 Euro 5/EEV
            cisternové a záchranárske s dlhou kabínou Scania CrewCab (švédska  špecifikácia)
  • Scania P 360 6×2 Euro 5/EEV
    s riadenou zadnou nápravou s otočným rebríkom a nízkopodlažnou kabínou (medzinárodná špecifikácia)
  • Scania P 360 6×2 Euro 5/EEV
     s riadenou zadnou nápravou s vysokozdvižnou plošinou a nízkopodlažnou kabínou (medzinárodná špecifikácia)
  • Scania P 420 4×4 Euro 3
          
HASIČSKÉ A ZÁCHRANÁRSKE VOZIDLÁ SCANIA
 
Nečakané, náročné a nepredvídateľné – presne také sú hasičské a záchranárske akcie. Preto je nevyhnutné, aby zasahujúce vozidlá boli vybavené technikou schopnou zvládať hasičské a vyslobodzovacie práce či poskytovanie prvej pomoci. Robustnosť a spoľahlivosť tvoria podstatnú časť tradície spoločnosti Scania, rovnako ako veľkorysá výkonnosť, vynikajúca ovládateľnosť či ľahká obsluha a ergonomické usporiadanie pracoviska vodiča.
 
Scania má viac ako 90-ročné skúsenosti s výrobou hasičských špeciálov a záchranárskych vozidiel. Široký okruh prvkov modulárneho systému konštrukcie umožňuje užívateľom a nástavbárom zostavovať vozidlá presne zodpovedajúce veľmi špecifickým potrebám.
 
Scania má veľmi pevné vedúce postavenie na severoeurópskom i britskom trhu, ako aj v juhovýchodnej Ázii a rýchlo rastúci podiel na ostatných veľkých svetových trhoch. Úzko spolupracuje s najvýznamnejšími svetovými nástavbármi a dodávateľmi špeciálneho vybavenia.
 
Zásahový nosič vody a peny
Typická je inštalácia na podvozku so znakom náprav 4×2 alebo 4×4 a šesť až osemmiestnou kabínou vodiča CrewCab, tradične s hasiacou zásahovou technikou pre nasadenie v službách mestských a komunálnych jednotiek. Vozidlo je obvykle vybavené nádržou na vodu s objemom 1 000 až 4 000 litrov a menšou nádržou na penidlo s objemom až 1 000 litrov. Okrem toho je častou súčasťou hasičského vybavenia rebríková nástavba a záchranárske nástroje, ako napríklad hydraulické nožnice či mobilné elektrické generátory.
 
Nosič vody a peny
Tieto vozidlá bývajú vybavené niektorým z viacerých typov kabíny vodiča, od dennej po dlhú kabínu pre posádku Scania CrewCab, a niektorou z viacerých verzií podvozku s rôznymi znakmi náprav. Nosiče pre vodné a penové zásahy väčšinou slúžia ako podpora zásahových vozidiel s vodnými (penovými) delami. Ich obvyklá kapacita predstavuje 6 000 až 10 000 litrov vody a až 1 000 litrov penidla. Bývajú vybavené výkonnejšími čerpadlami ako kombinované striekacie zásahové vozidlá a na nástavbe mávajú zabudované monitory.
 
Otočné rebríkové a letiskové nástavby
Tieto vozidlá sa dajú vybaviť kabínami vodiča rôznych typov, počínajúc dennými a končiac dlhými či kabínami so zníženým nástupom. K dispozícii sú rozdielne usporiadania podvozkov, až šesťnápravových. Väčšina hasičských zborov potrebuje vo svojich vozidlových zostavách otočné výsuvné rebríky alebo letiskové nástavby.
 
Letiskové zásahové špeciály
Havarijné, špeciálne rýchle zásahové alebo letiskové záchranárske vozidlá sa obvykle vyrábajú na podvozkoch s jednoduchým obutím typu supersingle s cieľom dosiahnuť väčšiu svetlú výšku a schopnosť prekonávať prekážky. Majú tiež väčšinou pohon všetkých kolies, automatické prevodovky a kabíny vodiča od spacích po dlhé.
 
Letiskové záchranné špeciály majú v porovnaní so štandardnými hasičskými vozidlami bohatú výbavu a musia spĺňať mimoriadne nároky užívateľov, napríklad na výkon motora či maximálnu rýchlosť, a navyše musia spĺňať národné i medzinárodné letecké predpisy. Letiská s trávnatými plochami neumožňujú nasadenie štandardných hasičských automobilov, takže technika pre ne musí byť koncipovaná na čo najlepšie jazdné vlastnosti na spevnených komunikáciách aj mimo nich.
 
Viacúčelové vozidlá
Niektoré vozidlá musia byť schopné mimoriadne pružne sa prispôsobiť premenlivým potrebám ich využitia. Napríklad poslúžiť ako nosič vodnej a penovej zásahovej sústavy a o niekoľko minút neskôr zasa ako plne vybavená sanitka, čo výrazne vyzdvihuje nutnosť ich variability. Záchranárske špeciály – od lesníckych hasiacich po priemyselné aplikácie – rýchlo preberajú pokrokové technológie, ktoré menia ich stratégiu v reakcii na špecifickosť nasadenia a to, ako efektívne je tím schopný pôsobiť a koľko času na to potrebuje. Trojnápravové podvozky sú obvykle vybavené dennými alebo spacími búdkami vodiča.


Prečítajte si aj

Back to top button