Logistika a skladovanie

Modernizácia poštového autoparku

Modernizácia poštového autoparku. Slovenská pošta začala s obnovou autoparku nákladných áut ešte pred letom. Do konca septembra postupne nasadila celkovo 105 nových nákladných motorových a prípojných vozidiel, ktoré budú jazdiť v rámci celého Slovenska a tiež do niektorých európskych krajín.

Na vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony vyhlásila pošta vlani v apríli dve verejné súťaže. Jedna bola na nákladné motorové vozidlá, druhá na prípojné nákladné vozidlá. Celková hodnota zákazky dosiahla takmer 8,03 mil. eur. „Jedným z dôležitých faktorov fungujúcej logistiky sú spoľahlivé a bezpečné motorové vozidlá. Vozidlá kategórií N2, N3 sú prevádzkované v hlavnej prepravnej sieti, regionálnej a oblastnej prepravnej sieti. K 31. máju 2022 prevádzkovala Slovenská pošta 227 vozidiel v kategóriách N2, N3. Nákladné vozidlá, ťahače návesov Slovenskej pošty, najazdia za rok priemerne od 100 000 km – 130 000 km v rámci celého Slovenska. 15-tonové vozidlá najazdia priemere od 80 000 km – 100 000 km ročne v rámci celého Slovenska. Pre core business Slovenskej pošty – doručovanie zásielok – je preto obmena vozového parku vitálne dôležitá. Spoľahlivá doprava je jedným z najdôležitejších krokov pre zvyšovanie kvality poštových služieb. Sme veľmi radi, že sa nám podarilo rozbehnúť obnovu vozového parku a pokračovať v nej v nasledujúcich mesiacoch a rokoch,“ povedal Martin Ľupták, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej pošty, a. s. Ako zároveň dodal, „staré, vyradené nákladné vozidlá pošta predá a malú časť si ponechá ako rezervu pre možné krízové situácie“.

Modernizácia poštového autoparku

Nové motorové vozidlá budú zároveň šetrnejšie k životnému prostrediu, spĺňajú emisnú normu EURO 6. V danej kategórii vozidiel je doba životnosti pre správne fungovanie emisií 500 000 najazdených kilometrov, resp. 6 rokov prevádzky. Pošta tak zároveň napĺňa smernicu 2009/33/ES o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel v cestnej doprave a vnútroštátne právne predpisy, ktoré zaväzujú verejné orgány a subjekty v rámci verejnej zákazky na poskytnutie služby, aby pri nákupe vozidiel cestnej dopravy zohľadnili prevádzkovú životnosť, energetické a environmentálne vplyvy, ktoré zahŕňajú minimálne spotrebu energie, emisie CO2 a emisie znečisťujúcich látok vrátane NOx, NMHC a tuhé častice.

Defilé po Bratislave

Súťaž na dodávku vozidiel strednej a ťažkej triedy pre Slovenskú poštu vyhral importér MAN Truck & Bus Slovakia. Celkove ide o 31 podvozkov TGM so skriňovými nadstavbami a 8 ťahačov návesov TGX 18.470. Návesy k ťahačom realizovala spoločnosť HYCA na podvozkoch SWAN a nadstavby na šasi dodala spoločnosť COMPAAN. Slávnostné defilé prvých vozidiel prebehlo 30. júna v Bratislave.

Kľúče si prevzal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej pošty, a. s., Martin Ľupták, vozidlá odovzdal Jan Kohlmeier, generálny riaditeľ MAN Truck & Bus Slovakia, ktorý na margo kontraktu povedal: „S flotilou 8 ťahačov TGX a 31 podvozkami TGM si Slovenská pošta vybrala ocenené moderné vozidlá, ktoré pomôžu znížiť emisie CO2, zvýšiť bezpečnosť na cestách aj komfort vodičov, a to všetko pri najvyššej úrovni služieb a s jednou z najlepších hodnôt TCO v odvetví. MAN Truck & Bus na Slovensku intenzívne investuje. V skutočnosti sme jediná značka s výrobou na Slovensku, ktorá tu má svoje továrne produkujúce dielce – v Bánovciach nad Bebravou a Trenčíne. V súčasnosti zvyšujeme počet zamestnancov na takmer 1000. Vyrábajú špičkové komponenty pre naše nákladné vozidlá a budú zohrávať dôležitú úlohu aj pri prechode na batériový elektrický pohon. Myslím, že všetci súhlasíte, že tieto nákladné vozidlá vyzerajú úžasne! Chcel by som všetkým kolegom poštárom a poštárkam zablahoželať k bezpečnej a rýchlej jazde! Ako symbol partnerstva, ktoré teraz začíname odovzdaním týchto vozidiel, sme vytlačili túto symbolickú známku.“

TGX 18.470 4×2 BL SA a TGM 15.290 4×2 BL CH

Modernizácia poštového autoparku

Transparentné výberové konanie

Za zmienku stojí, že toto štandardné verejné obstarávanie štátnej spoločnosti bolo svojím spôsobom výnimočné. Predprípravná fáza totiž prebiehala počas pandémie, čiže stretnutia zainteresovaných strán sa dali uskutočniť iba prostredníctvom videokonferencií. Všetci konkurenti boli pozvaní a vyzvaní, aby si sadli k virtuálnemu rokovaciemu stolu, a spoločne sa prechádzali parametre vozidiel, na ktoré bol vypísaný tender.

Takže každý mal možnosť vyjadriť sa, či niektorá technická podmienka nie je pre neho diskriminačná. Parameter, ktorý nemal rozhodujúci vplyv na úžitkové vlastnosti trucku, mohol byť na požiadanie ktoréhokoľvek z konkurentov zo špecifikácie vymazaný. Na predprípravnej fáze verejného obstarávania Slovenskej pošty sa zúčastnili všetky relevantné značky. V ďalšom kroku niektorí importéri do tendra už nedali ponuku a v hre ostal MAN a ďalší dvaja konkurenti.


Vzhľadom na množstvo vozidiel a typov, ktoré sa obstarávali, súťaž prebehla výnimočne hladko. Celé výberové konanie bolo maximálne transparentné, nikto ho nespochybnil, lebo všetci mali rovnaké šance. Navyše, kritériá výberu sa nastavili tak, ako to robia súkromné spoločnosti. Nešlo teda len o najvýhodnejšiu cenu vozidiel, ale v zadaní sa zahrnuli aj náklady na vlastnenie vozidla (TCO).

Spoľahlivé a bezpečné doručovanie zásielok

Zákazník objednal pre svojich šoférov náležitú výbavu, ktorá im garantuje pohodu pri práci. Vo vozidlách TGM s moderným, ergonomicky riešeným interiérom majú k dispozícii multifunkčný volant a komfortné sedadlá s lakťovými opierkami (pre vodiča aj pre spolujazdca), mediálny systém MAN so 7-palcovým monitorom, manuálnu klimatizáciu s automatickým vetraním, prídavné vodné kúrenie (4 kW) či vyklápacie okno strechy.

Pri ťahačoch konfigurácia pracoviska vodiča, resp. kabíny obsahuje napríklad tieto prvky: presklené okno strechy, slnečnú clonu pred predným oknom, kompletné LED osvetlenie, dve dvojtónové húkačky na streche, komfortné sedadlá s lakťovými opierkami (vodičovo aj s vyhrievaním), multifunkčný volant, mediálny systém MAN so 7-palcovým monitorom, automatickú klimatizáciu Climatronic, prídavné vodné kúrenie (4 kW), chladničku a prídavnú tepelnú aj akustickú izoláciu.

Ing. Martin Ľupták, GR Slovenskej pošty vie jazdiť aj na truckoch

Modernizácia poštového autoparku

Technické parametre vozidiel

TGM 15.290 4×2 BL CH: Motor MAN D0836 Euro 6d, maximálny výkon 213 kW
(290 k), najväčší krútiaci moment 1150 Nm. Automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 12.12 OD s jazdným programom Efficiency a funkciou IdleSpeedDriving (jazda pri voľnobežných otáčkach), stály prevod i = 3,70. Kabína TN (úzka, dlhá, normálna výška) s jedným lôžkom. Objem palivovej nádrže 300 litrov, 35-litrová nádrž na AdBlue. Skriňová nadstavba COMPAAN s objemom cca 37 m3, resp.
49 m3, hydraulické čelo.
TGX 18.470 4×2 BL SA: Motor MAN D2676 Euro 6d, maximálny výkon 346 kW
(470 k), najväčší krútiaci moment 2400 Nm. Automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 14:27 DD s voliteľnou stratégiou preraďovania (Efficient, Maneuvre), funkcie EfficientRoll a IdleSpeedDriving (jazda pri voľnobežných otáčkach), stály prevod i = 2,53. Kabína GM (priestranná, dlhá, stredne vysoká), aeropaket. Objem palivovej nádrže 490 litrov, 60-litrová nádrž na AdBlue. Návesy HYCA majú podvozky SWAN.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button