Plavidlo PRELUDE: Budúcnosť ťažby plynu

Dvadsiateho mája 2011 urobila spoločnosť Shell rozhodnutie, ktoré zaujme významné miesto v jej histórii. Rozhodla sa investovať do projektu FLNG Prelude.

Ide o prvé plávajúce zariadenie na ťažbu skvapalneného zemného plynu (Floating Liquified Natural Gas – FLNG). Ťažba tak bude môcť prebiehať aj na miestach, kde to bolo doteraz ekonomicky neefektívne. Len prípravná fáza tohoto projektu si vyžiadala 600 ľudí a 1,6 milióna hodín prác. Samotné budovanie plavidla sa začalo v septembri 2011. Do prevádzky by malo byť uvedené v roku 2017.

Po dokončení zakotví 200 km od severozápadného pobrežia Austrálie a začne tu ťažiť zemný plyn. Tento projekt je tak veľký, že už teraz Shell Australia spolupracuje s univerzitami a vzdelávacími inštitúciami v krajine, aby bol zabezpečený dostatok skúsených pracovníkov. Spolu so Shell sa na projekte podieľajú partneri INPEX (podiel 17,5%), KOGAS (10%) a CPC Taiwan (5%). Po uvedení do prevádzky bude plavidlo Prelude produkovať 5,3 mil. ton kvapalín, 3,6 mil. ton LNG (skvapalnený zemný plyn) a 0,4 mil LPG (skvapalnený ropný plyn). V budúcnosti sa počíta aj s ďalšími projektami FLNG.

Ako to funguje?

Plávajúca pevnosť bude ťažiť klasický zemný plyn, ktorý sa následne schladí pri teplote -162 °C, 600 násobne zmenší svoj objem a bude môcť byť transportovaný zákazníkom po celom svete. Prelude sa stane najväčším plávajúcim ťažobným zariadením na svete. Bude dlhé 488 m, široké 74 m a jeho výtlak bude 600 tis. ton. Plocha plavidla je väčšia ako štyri futbalové ihriská. Jeho konštrukcia prebieha v lodeniciach Samsung Heavy Industries v Južnej Kórey. Po dorazení na miesto svojho pôsobenia sa Prelude napojí na podmorskú infraštruktúru a zaháji ťažbu. „Je to revolučná technológia vyvinutá spoločnosťou Shell,“ hovorí o projekte Neil Gilmour, viceprezident Shell Integrated Gas Development.

„Má šancu zmeniť spôsob, akým spracúvame zemný plyn.“ Pri brehoch Austrálie bude plavidlo ukotvené na najbližších 20 až 25 rokov, kým bude musieť ísť do doku na detailnú kontrolu. LNG, LPG a kvapaliny ktoré sa vyťažia, budú uskladnené v nádržiach v trupe plavidla. S plnými nádržami bude Prelude vážiť šesť krát viac ako najväčšia lietadlová loď. LNG a LPG tankery sa k Prelude priblížia zboku a produkty prečerpajú do svojich nádrží. Vyťažené produkty pomôžu uspokojiť rastúci dopyt po energiách v Ázii.

Ekológia a spoločnosť

Projekt vytvorí približne 350 priamych a 650 nepriamych pracovných miest. Pohovory na pracovné pozície prebiehajú od roku 2013 a pokračovať budú aj v roku 2014. Okrem iného prinesie projekt finanćné prostriedky do austrálskej štátnej pokladnice vo forme daní, no poskytne príležitosti aj pre miestne firmy. Ekologické povolenia źiskal Prelude od austrálskej vlády v roku 2010.

Ďalšou výhodou je, že vyťažený plyn sa spracuje priamo na mori, nie je preto potrebné stavať spracovateľské závody na pobreží a budovať sieť potrubí, ktorými sa tam plyn dostane. „Toto sa nikdy predtým nerobilo. Musíme nájsť spôsoby, ako prispôsobiť našu technológiu ťažbe mimo pobrežia,“ hovorí Gilmour.

Na veľkosti záleží

Aj napriek úctyhodným rozmerom má plavidlo iba štvrtinovú veľkosť, v porovnaní so zariadeniami, ktoré spracúvajú plyn na pevnine. Preto museli inžinieri starostlivo zvažovať, ako navrhnúť Prelude tak, aby sa naň zmestilo všetko potrebné vybavenie. Niektoré komponenty sú preto postavené kolmo. Ďalší priestor sa ušetril tým, že na chladenie plynu sa bude používať chladná morská voda z väčšej hĺbky a nebude potrebné dodatočné chladiace vybavenie.

„Pre LNG potrebujete chladiace médium, napríklad ako chladnička vo Vašom dome. Vyvinuli sme systém, ktorý čerpá vodu z hĺbky oceánu,“ opisuje zaujímavé riešenie Gilmour. Osem potrubí s priemerom jeden meter pôjde z plavidla až do hĺbky 150 metrov pod hladinu mora. Každú hodinu poskytnú 50 tis. m3 studenej morskej vody, ktorá bude ochladzovať vyťažený zemný plyn.

Stabilita na mori

Prelude musí zostať pevne ukotvené aj počas extrémneho počasia. Konštruktérom pri plánovaní pomáhal aj 8 metrov dlhý a 4,5 tony vážiaci model. Samotná veľkosť plavidla ho bude robiť stabilným aj pri silných vetroch a obrovských vlnách. Navyše, istiť ho bude aj najväčší ktoviaci systém na svete. Odolá aj najsilneším cyklónom piatej triedy. Tieto opatrenia pomôžu znížiť náklady na prevádzku, pretože ťažba bude prebiehať aj v extrémnom počasí.

V zadnej časti plavidla budú tri motory so silou 6 700 koní. Dva z nich budú vždy v prevádzke, aby odklonili plavidlo zo smeru vetra a umožnili tak LNG tankerom bezpečné priblíženie sa a prečerpanie produktov. Nádrže na Prelude môžu uskladniť 220 tis. m3 LNG, 90 tis. m3 LPG a 126 tis. m3 kondenzátov. Celkový objem skladovacích nádrží je rovnaký, ako obejm 175 olympijských plaveckých bazénov.

 

Galéria k článku

transport.sk, Shell

Podobné články