Vodná doprava

Kríza námornej nákladnej dopravy trvá sedem rokov a rýchlo sa neskončí

Vysoké prevádzkové straty, zvyšujúce sa riziká a rozširujúca sa platobná neschopnosť charakterizujú medzinárodnú námornú nákladnú dopravu.

Kríza odvetvia trvá už sedem rokov. A nič sa na trende nezmení ani v nasledujúcich rokoch. Uvádzajú to experti v analýze odvetvia poprednej svetovej poisťovne úverov Euler Hermes.
 
Medzi januárom a májom tohto roku sa miera nesolventnosti v odvetví medziročne zvýšila o 10 %. „Námorná nákladná doprava aj naďalej trpí vysokým prebytkom prepravných kapacít. Prepravné poplatky sú pri súčasne slabnúcom svetovom obchode na rekordne nízkej úrovni,“ povedal hlavný ekonóm Euler Hermes Ludovic Subran. Dodal, že kontajnerová doprava čelí svojej najväčšej kríze.
 
Hodnota svetového obchodu v tomto roku, účtovaná v amerických dolároch, klesne o 2 %. Vlani dosiahol jej úpadok 10 %. Lodenice dokončujú a odovzdávajú zákazníkom obrovské kontajnerové lode, ktorých výroba bola objednaná v časoch rozkvetu nákladnej námornej dopravy. Tie prebytok prepravných kapacít ešte viac zvýšia. „To je už perfektná búrka,“ charakterizoval situáciu šéf pobočky Euler Hermes pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko Ron van het Hof.
 
Napriek všetkým alianciám, fúziám a úsiliu o znižovanie prevádzkových nákladov viaceré dopravné spoločnosti podnikajú s výraznými stratami. „Niektoré sú zasiahnuté vo svojom jadre, predovšetkým tie, ktoré počas dlhej krízy už vyčerpali všetky rezervy,“ povedal Subran.
 
V súčasnosti dostávajú lodenice objednávky na lode iba ojedinele. „Situácia síce vyvoláva v lodeniciach poplach, ale súčasne rastie nádej, že sa prepravné kapacity časom dostanú do rovnováhy s objemom svetového obchodu,“ konštatoval van het Hof. Dovtedy bude istý počet námorných spoločností prežívať núdzu alebo stroskotajú.

Prečítajte si aj

Back to top button