Vodná doprava

Kanál Dunaj-Odra-Labe dostane štúdiu sa 25 mil. Kč, EÚ s ním ale neráta

Odkedy Miloš Zeman nastúpil do funkcie českého prezidenta, hovorí o svojom sne, ktorým je uvedenie megalomanského kanálu Dunaj-Odra-Labe do života.

Teraz mu dal novú šancu minister dopravy Dan Ťok. Ale len naoko. Ministerstvo síce založí pracovnú skupinu a vypíše súťaž, ktorá má odpovedať na otázku, či by sa kanál vyplatil. V skutočnosti sa však nepočíta s tým, že by medzinárodná vodná stavba mala vzniknúť. Informoval o tom server iHNED.cz.
      
Ministerstvo dopravy teraz chystá verejnú zákazku na štúdiu uskutočniteľnosti za 25 miliónov Kč (910.183 eur). A to napriek tomu, že ministerstvo už teraz vie, že projekt by bol dosť problematický a že nemá dostatočnú medzinárodnú podporu. “Štúdiu na kanál Dunaj-Odra-Labe určite vypíšeme, aj keď vieme, že získať súhlas všetkých okolitých štátov bude zložité,“ povedal pre český denník Hospodářské noviny Dan Ťok. Na stredajšej (3.6.) diskusii s finančnými riaditeľmi vypočítal aj domáce prekážky, z ktorých najväčšou je cena. Kanál by vyšiel zhruba na 400 miliárd Kč.
      
Z hľadiska financovania je ale omnoho väčší problém v tom, že aj keď v okolitých krajinách prezidenti a premiéri deklarujú stavbe podporu, pri rokovaniach na úrovni ministrov dopravy je jasné, že v plánoch sa s kanálom nepočíta. K projektu je skeptické Nemecko, a to je najvrelší postoj, ktorý zahraniční partneri vyjadrujú.
 
Z rokovania s Rakúskom vyplýva, že Rakúšania si vystačia s Dunajom a na rieku Moravu sa nechystajú. Poľsko zasa upozornilo, že si nie je isté, či je Odra splavná po celý rok. A ani jedna z krajín sa nechce púšťať do dlhodobých stretov s ekológmi.
      
Slovenský premiér Robert Fico v apríli podporil vybudovanie vodnej cesty, ktorá by spojila rieku Moravu a Váh – prezidentovi Zemanovi sa zapáčila, pretože tento variant by sa zaobišiel bez skeptického Rakúska. Lenže slovenský minister dopravy z podobnej predstavy ani zďaleka nie je taký nadšený – projekt by prerazil tunelom Biele Karpaty a zhltol by dvakrát toľko peňazí, než koľko má Slovensko k dispozícii z európskych peňazí na všetky dopravné projekty v budúcich siedmich rokoch.
      
„Dohodli sme sa, že urobíme medzinárodnú pracovnú skupinu a ono to nejako dopadne,“ povedal v súvislosti so štúdiou Ťok. „Pracovná skupina je momentálne vo fáze príprav,“ dodal k tomu hovorca slovenského ministerstva dopravy Martin Kóňa. Súťaž na vypracovanie štúdie za desiatky miliónov sa okolo kanála neodohráva prvýkrát. Vypísal ju už minister dopravy Zdeněk Žák z prezidentskej úradníckej vlády – pred rokom ju zrušil Žákov nástupca Antonín Prachař s tým, že štát aj Európska únia majú momentálne iné priority. Ani on sa netajil tým, že projektu chýba medzinárodná podpora.
 

Prečítajte si aj

Back to top button