Vodná doprava

Čínske COSCO mení grécky prístav Pireus

Keď pred piatimi rokmi čínska, štátom kontrolovaná spoločnosť China Overseas Shipping Group Co (COSCO) prevzala grécky prístav Pireus, jeho zamestnanci prijali zmenu majiteľa 1,5 mesačným štrajkom.

Štrajkujúci umiestnili na priečelie prístavu veľký transparent COSCO Go Home (COSCO choď domov). V súčasnosti kontajnerový terminál, ktorý čínsky dopravný koncern vybudoval, vytvoril 1000 pracovných miest a tým do značnej miery utlmil nespokojnosť odborárov. Do rozvoja prístavu pri Aténach investovali Číňania jednu miliardu USD (805,02 milióna eur) a prisľúbili, že ešte 500 miliónov USD doň vložia. Pireuský prístav sa tak stal najrýchlejšie sa rozvíjajúcim prístavom Stredozemného mora.
      
Projekt COSCO sa pokladá v Grécku za najvydarenejšiu privatizačnú akciu posledných desaťročí. Akcia bola aj veľkým privatizačným úspechom Pekingu. Kritici obviňovali čínske koncerny, že za veľké podniky v rozvinutých krajinách – od ropných polí v Kanade po bane v Austrálii – platia priveľa a potom rozkladajú ich manažmenty.
      
Číňania dali za prenájom gréckeho prístavu na 30 rokov 490 miliónov eur. Niektorí predstavitelia sektoru a gréckej vlády, ktorí rokovali o prenájme prístavu, hovorili, že čínska ponuka bola päťkrát vyššia než trhová hodnota koncesie. Experti na lodnú dopravu tiež tvrdili, že COSCO dalo za Pireus priveľa peňazí, ale vybudovanie kontajnerového prístavu sa hodnotí ako operatívny úspech tak pre koncern ako aj pre prístav.
      
COSCO podstúpilo v Grécku veľké riziko. Koncern založený v roku 1961 totiž dovtedy kupoval len menšinové podiely v prístavoch Singapur, Suez či Antverpy. Investície v Grécku ho vystrelili do prvej svetovej ligy prevádzkovateľov prístavov. COSCO sa dostalo do spoločnosti takých gigantov akými sú dcéra dánskej spoločnosti A. P. Moeller-Maersk A/S, APM Terminals, či DP World z Dubaja.
      
Prekládka tovaru v prístave Pireus za päť rokov vzrástla o 700 %. Kým v roku 2008 sa v ňom zmanipulovalo 433.582 kontajnerov, vlani ich počet dosiahol 3,16 milióna. Z nich 80 % patrilo čínskemu koncernu. Okrem toho jeho blízkosť k Aténam ho zmenila aj na veľkú stredomorskú základňu pre osobnú dopravu. V turistickej sezóne sa stal vyhľadávaným cieľom výletných a vyhliadkových lodí. Neoficiálne sa stal domovským prístavom najväčšej flotily dopravných plavidiel sveta.
      
Vedenie COSCO časom prišlo na to, že za koncesiu zaplatilo priveľa. Niekoľkokrát sa už pokúsilo zmeniť podmienky dohody. Okrem iného sa mu podarilo predĺžiť právo využívať prístav na 35 rokov. Súčasná aténska vláda vyjadrila ochotu urobiť aj ďalšie ústupky. Grécki dokári prišli po príchode Číňanov o vysoké mzdy. Teraz zarábajú priemerne po 1200 eur. Väčšina jeho zamestnancov už nemá status kmeňových zamestnancov, ale so súhlasom vlády si ich COSCO prenajíma od sprostredkovateľskej pracovnej agentúry.
      
COSCO plánuje do roku 2016 zvýšiť prekládku kontajnerov v gréckom prístave na 6 miliónov kusov. Pridaním nových žeriavov sa už vyrovná kapacite Rotterdamu, Antverpám či Hamburgu, ktoré sú najväčšie v Európe. Číňanov pochválil aj Atanasios Christopulos, generálny tajomník sekcie prístavnej a investičnej politiky gréckeho ministerstva lodnej dopravy, keď povedal: „V dlhodobom plánovaní sú vynikajúci“.
 

Prečítajte si aj

Back to top button