Vodná doprava

Nákladná kompa medzi Štúrovom a Ostrihomom má byť hotová koncom júna 2015

Výstavba nákladnej kompy na Dunaji medzi slovenským Štúrovom a maďarským Ostrihomom by mala byť ukončená do júna budúceho roka.

Kompa bude spájať ostrihomský priemyselný park so štúrovským logistickým pásmom a železničnou prekládkovou stanicou v Štúrove. Jej uvedenie do prevádzky výrazne pomôže obidvom stranám. Dopravné možnosti ostrihomského priemyselného parku sú v súčasnosti veľmi obmedzené, na slovenskej strane zasa priemysel stagnuje, no dopravné možnosti sú podstatne lepšie.  
      
Výstavba nákladnej kompy je financovaná z eurofondov, konkrétne z programu pohraničného rozvoja únie. Partnerom investora za Slovensko, spoločnosti Kolping Slovensko, je za maďarskú stranu Národná spoločnosť rozvoja infraštruktúry, a. s. Celková výška investície je vyčíslená na zhruba 5 miliónov eur, z toho 4 milióny tvorí príspevok Európskej únie.
 
Maďarská strana získala z eurofondov 2,5 milióna eur, ďalších 440.000 eur tvorí štátny príspevok. Na slovenskej strane tvoria eurofondy 1,5  milióna eur, podpora štátu predstavuje 266.000 eur a 100.000 eur smeruje na výstavbu z vlastných zdrojov investora. Kompa s nosnosťou 150 ton dokáže prepraviť súčasne štyri až šesť kamiónov v závislosti od nákladu. Podľa riaditeľa Kolping Slovensko Ľudovíta Kleštinca trvá jedna cesta cez Dunaj spolu s vykládkou a nakládkou približne 20 minút, takže kompa by mala premávať v polhodinových intervaloch.
 
Denne by sa mohlo cez Dunaj preplaviť až 200 kamiónov. V prípade potreby existujú kompy, ktoré sú schopnú prepraviť až dvojnásobok tejto kapacity, skonštatoval Kleštinec. Na slovenskej strane sa začalo s výstavbou 85 metrov dlhého prístavného bazéna, na maďarskej strane bude potrebné prestavať dopravný uzol na ceste číslo 11 a vybudovať vyše 600 metrov dlhú prístupovú cestu  ku kompe vrátane nájazdovej rampy na plavidlo.
      
V súčasnosti spája Štúrovo s Ostrihomom Most Márie Valérie, ktorý je však prejazdný len pre vozidlá do 3,5 tony. Napriek hrozbe pokuty ho však kamióny využívajú, pretože sa chcú vyhnúť vyše stokilometrovej obchádzke cez hraničný priechod v Medveďove. Najbližším mostom cez Dunaj je 40 kilometrov vzdialený Alžbetin most v Komárne, ten je však obmedzený hmotnosťou do 20 ton.
 

Prečítajte si aj

Back to top button