Berlínska jazda s FUSO eCanter

Doprava sa mení. Sme svedkami vývoja nových technológií, ktoré majú zabezpečiť trvalú udržateľnosť, a jednou z najpopulárnejších je v súčasnosti téma elektromobility. Tá sa skloňuje nielen v osobnej, ale aj v nákladnej doprave. A prvé reálne riešenia už môžeme vidieť aj v praxi.

Názory na tento alternatívny pohon sú rôzne, najčastejšie je z úst kritikov počuť o vysokej cene elektrických vozidiel a stále nedostatočnej výdrži ich batérií. Bod v prospech elektrických vozidiel v nákladnej doprave ale nedávno získal koncern Daimler. Odovzdal totiž prvé sériovo vyrábané plne elektrické vozidlá FUSO eCanter, ktoré budú prevádzkované v reálnych podmienkach. V Berlíne si ich prevzali zástupcovia logistických spoločností DHL, DB Schenker, Rhenus a Dachser.


Jedno vozidlo, viacero úloh Vozidlá dostali logistickí operátori do 24-mesačného prenájmu od lízingovej spoločnosti CharterWay, patriacu priamo pod koncern Daimler. Každý z nich sa chystá použiť eCanter na svoje špecifické úlohy, čo potvrdzuje jeho všestrannosť.


Deutsche Post DHL si prebralo 6 vozidiel. Dve z nich budú doručovať väčšie zásielky, ako napríklad veľké elektronické alebo domáce spotrebiče pre firemných aj koncových zákazníkov v Berlíne.


Zvyšné vozidlá nahradia konvenčné dieselové vozidlá zabezpečujúce doručovanie v rámci služby DHL Paket. DB Schenker využije jedno z troch svojich vozidiel na dodávky a zber zásielok, tiež v oblasti Berlína. Spoločnosť si chce otestovať prvé sériovo vyrábané elektrické vozidlo v reálnych mestských podmienkach.


Spoločnosť Rhenus Group bude zase vozidlami eCanter do berlínskych domácností rozvážať nábytok, spotrebnú elektroniku, domáce spotrebiče a veľké športové náčinie zo svojho skladu v Hoppegartene. No a napokon dve vozidlá budú jazdiť pre spoločnosť Dachser.


Ich úlohou bude tzv. „last mile“ logistika, teda dodávka tovaru z logistického uzla ku koncovým užívateľom, rovnako ako zber tovaru a jeho doručenie do pobočiek spoločnosti, kde sa vozidlá cez noc nabijú, aby boli pripravené na ďalšie úlohy.


Zaujímavá skúsenosť za volantom

Súčasťou slávnostného odovzdávania vozidiel zákazníkom bola aj možnosť vyskúšať si jazdu s nimi na berlínskych cestách. A bola to veľmi zaujímavá skúsenosť. Na príjemný pocit zo šoférovania osobného elektromobilu sme si už zvykli, no posadiť sa do ľahkého nákladného vozidla poháňaného elektromotorom bolo niečo nové.


eCanter poháňa elektrický motor BorgWarner s maximálnym výkonom 129 kW (180 k) a maximálnym krútiacim momentom 390 Nm. Elektrickou energiou ho zásobuje 6 lítium-iónových batérií, každá s kapacitou 13,8 kWh (spolu 82,8 kWh). Zaujímavosťou je ich váha. Spolu majú hmotnosť až 600 kg. Motor vyvinie najvyššiu rýchlosť 80 km/h, čo je viac ako postačujúce, keď uvážime, že vozidlo je určené do mestského prostredia. Dojazd predstavuje približne 100 km, samozrejme, v závislosti od štýlu jazdy a podmienok.


Opäť ale ide o vzdialenosť, ktorá je pre mestský cyklus postačujúca. Navyše, FUSO poskytne vodičom, ktorý budú na týchto vozidlách jazdiť, školenie úspornej jazdy, aby svojou jazdou dosahovali maximálny potenciál vozidla.


Užitočné zaťaženie eCantera je až 4,3 tony nákladu, ak sa vzdáte niekoľkých batérií, stúpne užitočné zaťaženie na 4,5 tony. My sme ale jazdili s prázdnymi autami. Tie mali neuveriteľnú akceleráciu, na berlínskych uliciach sa na nás po zošliapnutí pedálu s údivom pozerali vodiči okoloidúcich osobných vozidiel, ktorých sme neraz predbiehali (samozrejme v medziach platných dopravných predpisov).


Malý odpor volantu a dobré odpruženie, s ktorým bolo aj natriasanie prázdneho vozidla úplne v poriadku, vytvorili naozaj výborný dojem z jazdy. Potešilo aj charakteristické ticho elektromotora. Vlastníkov vozidiel bude zaujímať aj odhad úspor, ktoré eCanter prináša. Na 10 000 km bude podľa výrobcu jeho prevádzka oproti konvenčným dieselovým vozidlám lacnejšia zhruba o 1 000 eur.


Interiér je riešený jednoducho a funkčne. Kľúč sa vkladá do na to určenej priehradky na ľavej strane. Klasické budíky dopĺňa displej na pravej strane, pod ktorým je umiestnené ovládanie kúrenia a vedľa volantu umiestnená riadiaca páka. Nechýbajú ani odkladacie priestory, ktorých nie je veľa, ale to najdôležitejšie si máte kam odložiť.

Iný pohon neznamenal žiadne ústupky vo vnútri. V mestskej premávke je jedným z najdôležitejších faktorov výhľad z vozidla, a tu si eCanter získal pozitívne body. Výborný výhľad máte zo sedadla vodiča pred seba a cez spätné zrkadlá dokážete mať prehľad aj o situácii za sebou.

Budúcnosť v uliciach

FUSO ťaží z bohatých skúseností koncernu Daimler v oblasti elektrického pohonu. Koncern efektívne zdieľa výsledky vývoja medzi divíziami osobných a úžitkových vozidiel a preto dokáže už dnes ponúknuť plne elektrické ľahké nákladné vozidlo s nulovými emisiami CO2.

A nezatvára oči ani pred výzvami, ktoré tu stále sú. Jeho dcérske spoločnosti vyrábajú batérie, zaoberajú sa najefektívnejšími spôsobmi uchovávania energie, možnosťami recyklácie a druhotného využitia batérií a vlastní aj podiel v sieti nabíjacích staníc ChargePoint či startupoch zaoberajúcich sa vývojom nových rýchlonabíjacích technológií. Jasne tak deklaruje svoju snahu rozvíjať existujúce možnosti a naďalej ich zdokonaľovať. FUSO eCanter je toho dôkazom. 

Galéria k článku

transport.sk

Podobné články