Motorizmus

Mitsubishi Outlander tretej generácie

Jedenásť rokov* potom, čo automobilka Mitsubishi Motors po prvý raz použila termín „crossover“, predstavila na ženevskom autosalóne svoje tretie prevedenie tohto obľúbeného konceptu v podobe novej, v poradí už tretej, generácie modelu Outlander. Na slovenský trh bude uvedený už túto jeseň (2012).

Potom, čo sa od mája 2001 predalo celkovo viac než 950 000 vozidiel prvých dvoch generácií (stav ku koncu decembra 2011 – vrátane modelu Airtrek/prvá generácia Outlandera), je cieľom tohto úplne nového stredne veľkého crossoveru lepšie vyhovieť súčasným trendom. Jedná sa o strategické inovatívne prémiové vozidlo vyvinuté na univerzálnej globálnej platforme, ktoré je charakteristické:
-          novým dizajnom,
-          nízkym dopadom na životné prostredie,
-          vyspelými bezpečnostnými prvkami,
-          celkovou kvalitou a jazdným komfortom.
*autosalón v Detroite 2001 – ASX ako predchodca prvej generácie modelu Outlander (v Japonsku známy ako Airtrek)

Outlander novej 3. generácie v porovnaní s predchádzajúcou generácíou:
 
 
Outlander
2.2 DI-D M/T 2WD 5-miestny
Nový Outlander
2.2 DI-D M/T 2WD 5-miestny (AS&G)
Celková dĺžka
4 665 mm
4 655 mm (-10 mm)
Celková hmotnosť
1 650 kg
1 495 kg (-155 kg)
Index odporu vzduchu
0.36
0.33 (-7%)
Max. dĺžka úložného priestoru
1 350 mm
1 685 mm (+335 mm)
Výkon
177k (130 kW) pri 3 500 ot/min.
150k (110 kW) pri 3 500 ot/min.
Krútiaci moment
380 Nm pri 2 000 ot/min.
380 Nm pri 1 750 – 2 500 ot/min.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h
9“8
9“8
Priemerné emisie CO2
165 g/km
pod 130 g/km (-35 g/kg)
 
NovÝ VZHĽAD
Nový Outlander je priekopníkom nového dizajnového smeru, ktorý sa postupne prejaví na celej rodine osobných automobilov – crossoverov a SUV z dielne Mitsubishi Motors. Nová generácia 4 655 mm dlhého vozidla, ktoré má podobné rozmery ako súčasný model, je odrazom jasného dizajnérskeho zadania presne v štýle Mitsubishi. Kľúčovými pokynmi boli „technicky vyspelé vozidlo“ s „masívnym – bezpečným – jednoduchým“ profilom, ktoré spája výrazný vzhľad s čistými plochami, aké naznačovali už koncepty PX-MiEV a PX-MiEV II.
 
Či už zásluhou vysokých bokov, vystúpeného bočného lemovania, čistých plôch, výrazných zadných bočných línií, alebo ladne tvarovaných blatníkov, budí nový Outlander veľmi povzbudivý dojem nenápadnej ochrany a bezpečia pre svojich cestujúcich, ako kvalitné vozidlo postrádajúce lacné štylistické vzrušenie. Je navrhnuté pre cestovanie na dlhé vzdialenosti, čo umožňuje jeho inovovaná pohonná jednotka.
 
Rovnako kvalitný vzhľad je na prvý pohľad zjavný aj vo vnútri automobilu, kde sú použité prvotriedne materiály (čalúnené plochy, povrchy príjemné na dotyk z mäkčených materiálov, ozdobné prvky s imitáciou kovu alebo dreva, detaily s lesklým čiernym povrchom atď.). Prínosom je prevedenie prístrojovej dosky umožňujúce lepšiu koncentráciu vodiča, rovnako ako ergonomicky umiestené ovládacie prvky na volante a dobre čitateľné displeje prístrojov s vysokým rozlíšením. Optimalizácia šírky
A-stĺpika zase zabezpečuje lepší výhľad zo sedadla vodiča.

NÍZKÝ DOPAD NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
 
MOTORIZÁCIE
V Európe sa nová generácia modelu Outlander bude predávať s dvomi rôznymi typmi pohonných agregátov s nižším dopadom na životné prostredie.
  1. SMART MIVEC – zážihový motor „4J11“ s novou technológiou MIVEC, 2.0 l, 110 kW (150 k)
 
-          nový unikátny agregát skonštruovaný ako nástupca pohonnej jednotky 4B1,
-          nižšia spotreba a nižšia úroveň emisií CO2,
-          SOHC (namiesto pôvodného DOHC) pre nižšiu hmotnosť a menšie rozmery motora,
-          systém SMART MIVEC s plynule premenlivým zdvihom, dobou otvorenia sacieho ventilu a načasovaním otvorenia sacích a výfukových ventilov voči natočeniu kľukového hriadeľa – zlepšuje spotrebu tým, že znižuje sacie straty,
-          zníženie spotreby paliva sa odvíja jednak od vysokej flexibility motora, ale taktiež od jeho kompaktnosti, hmotnosti a zníženia plniacich strát,
-          dostupnosť systému automatického zastavenia a naštartovania motora (AS&G),
-          v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou 5 M/T.
 
  1. CLEAN DIESEL – vznetový motor „4N14“, čistý turbodiesel, 2.2 l, 110 kW (150 k)
 
-          agregát 4N14, ktorý sa koncom roka 2010 začal montovať do predchádzajúcej generácie Outlandera, vznikol v spolupráci Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.,
-          spolu s menším motorom 4N13 s objemom 1,8 l je táto verzia súčasťou série úplne nových naftových motorov 4N1, ultraefektívnych celohliníkových DOHC, ktoré sa vyznačujú jedným z najnižších kompresných pomerov (14,9:1),
-          okrem výrazného zníženia celkovej hmotnosti a lepších aerodynamických vlastností je tento motor charakteristický nižšou spotrebou paliva a úrovne emisií CO2, veľmi priaznivým prejavom bez vibrácií a hluku,
-          optimalizované preplňovanie zabezpečuje lepší priebeh krútiaceho momentu, s maximálnou hodnotou od nízkych otáčok motora,
-          dostupnosť systému automatického zastavenia a naštartovania motora (AS&G),
-          v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou 6 M/T a novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou 6 A/T, ktorá nahrádza predchádzajúcu „TC-SST“ prevodovku s dvojitou spojkou.
 
 
Výkon
 
Krútiaci
moment
Hmotnosť
0 – 100 km/h
Emisie CO2
Spotreba
Outlander
2.2 MIVEC
M/T 2WD
5-miestny
177k
(130 kW)
pri 3 500 ot/min.
380 Nm pri 2 000 ot/min.
1 650 kg
9“8
165 g/km
6,2 l/km
Nový Outlander
2.2 MIVEC
M/T 2WD
5-miestny
(AS&G)
150k
(110 kW)
pri 3 500 ot/min.
380 Nm
pri 1 750 –
2 500 ot/min.
1 495 kg
9“7
Menej než 130 g/km
5,0 l/km
 
 
ĽAHŠÍ A ŠTÍHLEJŠÍ
Aj napriek tomu, že tvar karosérie vozidla musí byť dosť veľkorysý na to, aby poskytoval dostatok priestoru pre 7 cestujúcich aj batožinu, musel zostať štíhlejší, aby sa podarilo dosiahnuť nižšiu spotreby, emisie CO2 a hluk spôsobený prúdením vzduchu. Vďaka tomu dosahuje koeficient odporu vzduchu hodnotu 0,33, čo predstavuje zníženie o 7 % v porovnaní s predchádzajúcou generácíou.
 
Navyše sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť nového Outlandera až o 155 kg a to vďaka:
-          efektu pnutia: povrchová úprava karosárskych dielov, pri ktorej sa vďaka tvaru dosahuje vyššia tuhosť,
-          ľahšej karosérii dosiahnutej optimalizáciou jej štruktúry a rozsiahlym využitím výliskov z vysokopevnostnej ocele.
 
 
590 MPa vysokopevnostná oceľ
980 MPa vysokopevnostná oceľ
Outlander
15%
8%
Nový Outlander
19%
8%
 
 
EKOLOGICKÁ JAZDA
Súčasťou nového technického vybavenia bude taktiež „systém ekologickej jazdy“, ktorý dokáže rozpoznať a informovať vodiča (ikonka v centrálnej časti palubného počítača), že práve ide maximálne efektívne. Vodič si teda môže vybrať, či prispôsobí jazdu optimálnej spotrebe paliva. Stlačením tlačítka „ECO mode“ sa aktivuje systém vyhodnocovania a aktívnej pomoci úspornej činnosti motora, klimatizácie a pohonu všetkých štyroch kolies. Systém bude dostupný v závislosti od modelu a trhu.
 
 
VYSPELÁ BEZPEČNOSŤ
Nová generácia Outlandera zachováva prednosti súčasného modelu, pričom aj naďalej dokáže bezpečne a v pohodlí prepraviť 5 až 7 ľudí.
Nové sofistikované bezpečnostné prvky:
o    7 airbagov vrátane kolenného airbagu vodiča
o    Adaptívny tempomat*
·         Tento systém aj pri malých rýchlostiach, bežných v hustej premávke, udržiava bezpečnú vzdialenosť za vozidlom idúcim vpredu (rozsah až 200 m). Využíva 77 GHz radar namontovaný v mriežke chladiča.
o    Systém pre zmierňovanie následkov čelnej kolízie*
·         Tento systém detekuje prekážky na vozovke pred vozidlom
a automaticky varuje vodiča, prípadne aktivuje brzdy, aby zabránil kolízii.
o    Systém monitorovania a podpory udržovania v jazdnom pruhu*
·         Tento systém upozorňuje vodiča pomocou vizuálneho a zvukového výstražného signálu, že jeho vozidlo opúšťa jazdný pruh.
o    Xenónové predné svetlomety Super-HID „Wide Vision“ (V závislosti od trhov a modelov.)
·         Sú približne 1,4-krát výkonnejšie než bežné výbojkové HID svetlomety, poskytujú svetelný tok o hodnote 1350 lumenov, ktoré osvetlia vozovku v mimoriadne širokom uhle celkom 80°x 2 namiesto uhla 42°x 2 typického pre bežné výbojkové HID svetlomety.
Maximálnu ochranu chodcov pri strete s vozidlom zabezpečuje prepracovaná štruktúra prednej časti karosérie nového Outlandera.

CELKOVÁ KVALITA, JAZDNÝ KOMFORT
 
Nový Outlander je priestranné, spoľahlivé a praktické vozidlo, ktoré spĺňa požiadavky náročného zákazníka. Pýši sa vyspelou technológiou pohonu 4×4 s 80-ročnou tradíciou.

NOVÝ UNIKÁTNY SYSTÉM POHONU VŠETKÝCH KOLIES
Nová generácia obľúbeného modelu ťaží z najnovšieho vývoja tradičnej technológie pohonu všetkých kolies spoločnosti MMC v podobe nového systému „Multi Select“, vďaka ktorému dochádza k zlepšeniu stability, trakcie, spotreby a hladiny emisií CO2. Jedná sa o najvyspelejší systém 4WD vo svojej triede.
 
 
Tento systém je kombináciou elektronického ovládania medzinápravovej spojky a vysoko vyspelého spôsobu jej riadenia. Elektronická riadiaca jednotka pohonu 4WD je napojená na všetky snímače sledujúce chovanie vozidla v reálnom čase a ostatné riadiace jednotky (motora, prevodovky), a analyzuje tak chovanie vodiča a dynamiku vozidla.
 
Pretože kapacita krútiaceho momentu nového elektronického ovládania spojky sa zvýšila o 10%, riadenie pohonu 4WD a prenos výkonu na všetky kolesá je presnejší a efektívnejší. Hlavnou výhodou systému „MultiSelect“ je spracovanie a vyhodnotenie dát, a to jednak z hľadiska výberu informácií, ako aj prenosovej rýchlosti:
 
Informácie snímačov
Aktuálne vozidlo
Nový Outlander
Otáčky kolies
  •  
  •  
Poloha plynového pedálu
  •  
  •  
Otáčky motora
  •  
  •  
Krútiaci moment motora
 
  •  
Prevodový pomer
 
  •  
Uhol natočenia volantu
 
  •  
Pozdĺžne zrýchlenie
 
  •  
Bočné zrýchlenie
 
  •  
Stáčanie vozidla okolo zvislej osy
 
  •  
 
Systém „Multi-Select“ je vďaka vyspelej elektronike presnejší než predchádzajúci systém a zároveň prispieva k ekologickému výkonu Outlandera novej generácie tým, že v prípade nutnosti vyradí režim 2WD a zapne inteligentnejší systém pohonu 4WD. Nový režim 4WD ECO väčšinou poháňa vozidlo prostredníctvom predných kolies, ale pokiaľ je to nutné (klzká vozovka atď.), prenesie hnaciu silu aj na zadné kolesá, čím sa zvýši miera aktívnej bezpečnosti, zníži sa spotreba paliva a úroveň emisií CO2 oproti nepretržite zapnutému režimu 4WD AUTO.
 
Z hľadiska lepšej ergonómie sa teraz všetky režimy volia ovládačom na stredovej konzole.
 
Jazdné režimy systému „Multi-Select“:
4WD ECO       Najúspornejší režim. Využíva väčšinou pohon 2WD, ale pokiaľ je to nutné (preklz kolies atď.), prenesie hnaciu silu aj na zadné kolesá.
4WD AUTO     Normálny režim. Sofistikovaný pohon 4WD pre rôzne jazdné podmienky, povrchy vozovky a spôsoby jazdy.
4WD LOCK     Režim pre ostrý spôsob jazdy. Vhodný pre nespevnené cesty, pre prípad predchádzania možného zapadnutia, a pri potrebe najvyššej trakcie pre jazdu od nízkych až po vysoké rýchlosti aj na ceste s pevným povrchom pri ostrom spôsobe jazdy.
 
CELKOVÁ KVALITA
Jazdný komfort ďalej zabezpečujú:
o    dvojzónová klimatizácia*,
o    mimoriadne tichá kabína zásluhou dokonalejšieho tlmenia hluku
a vibrácií,
o    plnohodnotný tretí rad sedadiel rozdelený v pomere 50/50*, nahrádzajúci súčasné núdzové sedadlá,
o    nová kinematika 2. radu sedadiel (zdvíhací sedák a sklopné operadlo), pričom 2. rad sedadiel sa teraz dá posúvať v pozdĺžnom rozpätí 250 mm (predtým iba 80 mm),
o    zadná parkovacia kamera s projekciou na displeji audiosústavy,
o    multifunkčný pozdĺžne aj výškovo nastaviteľný volant,
o    vysoko kvalitné materiály v interiéry pre oveľa prémiovejší pocit a vzhľad zodpovedajúci vozidlám strednej triedy,
o    zmena usporiadania prvkov zadnej nápravy pre lepšie jazdné pohodlie a stabilitu vozidla.
Úžitková hodnota vozidla je lepšia vďaka:
o    podlaha je pri sklopení druhého a tretieho radu sedadiel dlhá 1,69 m (+ 335 mm oproti predchádzajúcej generácii Outlandera),
o    rovná podlaha pri sklopení všetkých sedadiel,
o    elektrické otváranie piatych dverí*.
*V závislosti od trhov a modelov
 
Nový Outlander plug-in-hybrid (PHEV)
Mitsubishi Motors je priekopníkom elektromobility už od roku 1966 a ako prvá veľká automobilka, ktorá na trh uviedla sériovo vyrábané vozidlo s elektrickým pohonom (i-MiEV v roku 2009), je odhodlaná preskúmať novú oblasť, ktorá umožní, aby elektrické vozidlá mohli vyraziť za hranice miest.
 
Prvým reprezentantom bude práve nový Outlander na plug-in hybridný pohon postavený na báze elektromobilu (PHEV), ktorý bude uvedený na trh v priebehu roku 2013. Mitsubishi Outlander PHEV bude zároveň prvým vozidlom určeným pre širokú škálu zákazníkov distribuovaným veľkou automobilkou, ktorý bol už od samého začiatku konštruovaný tak, aby do neho mohol byť osadený bežný spaľovací motor alebo plug-in hybridní pohon.
 
Nový Outlander PHEV bude:
  • Prvým plug-in-hybridným vozidlom od Mitsubishi Motors založeným na elektrickom pohone, ktorý môže byť v prípade potreby doplnený pohonom zážihového motora. Jedná sa preto o riešenie, ktoré v globálnom meradle ponúka širšie využitie než vznetový motor.
  •  Bude prvým sériovo vyrábaným vozidlom na permanentný elektrický pohon všetkých kolies (4WD) a to vďaka zúročeniu dlhoročného renomovaného know-how Mitsubishi Motors v oblasti pohonu 4×4.
  • Jedinečná kombinácia pohonného ústrojenstva pozostávajúceho z predného elektromotora + zadného elektromotora + zážihového motora ako pohonného generátora umožní voľbu z troch režimov jazdy:
    • Čistý („Pure“) – pohon 4WD predným a zadným elektromotorom
    • Sériový („Series“) – pohon 4WD predným a zadným elektromotorom, podporovaný zážihovým motorom ako generátorom elektrickej energie
    •  Paralelný („Parallel“) – pohon 4WD predným a zadným elektromotorom, doplnený pohonom predných kolies zážihovým motorom pri vyšších rýchlostiach. Elektrické motory umožňujú svižné zrýchľovanie bez nutnosti radenia.
Mitsubishi hybridný plug-in systém doplnený o zážihový motor poskytne novému Outlanderu PHEV dojazd viac ako 800 km a veľmi nízke emisie CO2 pod 50 g/km (porovnateľné s tými, aké mal koncept PX-MiEV II). Zatiaľ čo nový Mitsubishi Outlander tretej generácie s konvenčným spaľovacím motorom bude v predaji na trhoch Západnej a Východnej Európy už na jeseň 2012, vo verzii PHEV bude v Európe uvedený až v priebehu roka 2013.
 

Prečítajte si aj

Back to top button