Správy | Aktuality | Témy

Nový 13-litrový motor Scania na bioethanol

S novým motorom Scania predstavuje ešte ďalší alternatívny pohon pre novú generáciu nákladných automobilov s Euro 6.

Použitie ED95 znamená zníženie emisií CO2 až o 90% a súčasne prináša ovládateľnosť a výkon, ktorý zákazníci spoločnosti Scania očakávajú od svojich pohonných jednotiek.
 
„Našim cieľom je vždy ponúkať alternatívne riešenie pre všetkých našich zákazníkov,“ hovorí Henrik Eng, produktový riaditeľ, Scania Trucks. „S týmto motorom pridávame ešte ďalšie eso k ostatným našim tromfom v ponuke udržateľných riešení. Náš rad obnoviteľných riešení pre novú generáciu vozidiel je širší než kedykoľvek predtým.“
 

Oceňovaný 13 litrový radový šesťvalec Scania poslúžil ako základ pre nový výkonný motor ED95. Motory spoločnosti Scania na bioethanol používajú kompresné vznietene (ako pri konvenčných dieseloch), čo obmedzuje potrebu veľkých úprav. Vďaka svojim vlastnostiam je vhodný ako pre diaľkovú prepravu, tak stavebné i mestské vozidlá.

 

„Motor na bioethanol je ideály pre rad rôznych aplikácií a bude robiť skvelú prácu ako pri stavebných sklápačoch, tak pri ťahačoch pre diaľkovú dopravu,“ hovorí Eng.

 

„Na trhoch, kde je ED95 k dispozícii, to bude veľmi zaujímavá alternatíva, a to bez ohľadu na to, či myslíte tiež na udržateľnosť, nižšie prevádzkové náklady – alebo oboje.“

 

Významnejšie zmeny v motore (DC13157) sa týkajú vstrekovacieho systému paliva a upravených valcov pre zvýšenie kompresie. Systém spaľovania je potom založený na rovnakej filozofii SCR, ktorú Scania používa takmer pre všetky svoje motory Euro 6.

 

 
„Využitím vstrekovania Scania XPI dosiahli naši inžinieri skvelé úspechy nielen z pohľadu výkonov, ale i pokiaľ ide o interval údržby,“ hovorí Eng.

 

Nový motor ED95 potrebuje interval výmeny oleja (za normálnych podmienok) každých 45 000 km a vstrekovače potrebujú údržbu po 90 000 km. Tieto čísla sú pre tento typ motora a požiadavky plne dostačujúce.

 

 
Bioethanol je ľahko skladovateľný, je možné ho pomerne ľahko a lacno vyrábať a nedochádza k jeho postupnému rozkladu. Najdôležitejšie však je, že zaistí významné zníženie emisií CO2 za rozumnú cenu. Bioethanol v najrôznejších formách je určite najdostupnejším obnoviteľným palivom, a to aké z kvantitatívneho, tak i geografického pohľadu.

 

 
„Vďaka pridaniu motorov na bioetanol pre našu novú generáciu nákladných vozidiel plníme náš sľub, že ponúkame najširšiu paletu možností pohonov na alternatívne palivá,“ hovorí Eng. “Bez ohľadu na trh, priemysel alebo aplikácie, bude spoločnosť Scania vždy schopná ponúknuť aspoň jedno udržateľné riešenie, ktoré má pre našich zákazníkov zmysel z hľadiska celkovej prevádzkovej ekonomiky“.

 

 
ED95 fakty

 

Motory spoločnosti Scania na bioetanole bežia na ED95, čo je ethanol, vrátane 5% zlepšovača vznietenia a mazív. Táto prísada umožňuje chod na princípe dieselového motora s kompresným zapaľovaním. Bioethanolové palivá môžu znížiť emisie CO2 až o 90%, pričom majú tiež pozitívny vplyv na emisie častíc NOx.

Palivo ED95 môže byť skladované a čerpané rovnako ako nafta a má dobré vlastnosti tiež pri nízkych teplotách. Bioethanol zatiaľ nie je na Slovensku dostupný.

Prečítajte si aj

Back to top button